Krafter

Detta är en del av arbetsplan - det naturvetenskapliga arbetssättet.

Detta handlar om fysik. Vi kommer att lyssna på bokens texter. Här finns ljudfilerna till Spektrum Fysik.

Om du är intresserad av ideernas historia är detta ett måste att läsa. Om Principia

Uppgifter vecka 4

1. Vattendroppe i tyngdlöshet. Vi tittar på filmen tillsammans.
  2. Simulera vikter i fjädrar. Blogga och förklara vad som händer med massa, tyngd och dragningskraft på månen. Titta gärna i boken för att få inspiration. Tefy sid 24. Spektrum Fysik sid xx.
  3. vattenplaning. den här filmen visar på olika saker som har med krafter och friktion att göra. Blogga dina vetenskapliga förklaringar.
  4. planeter i omloppsbanor. Testa den här simulatorn!

Uppgifter vecka 5

1. 6F. Svara på frågorna i avsnitt 6.2 sidorna 105-107. Det gäller om du läser i boken Spektrum Fysik.
  2. 6B. Svara på frågorna till TeFy. Du hittar en länk här ovanför.

Uppgifter vecka 6

1. 6F. Läxa till denna vecka var att läsa 6.2 och blogga svar på frågorna.
  2. 6B. Blogga och skriv svar! Frågor till läsningen av TeFy Sid 23-30.
  3. simulering av gravitation och krafter. Följ länken här till vänster. Klicka "Physics". Klicka på den övre vänstra bilden. Den som heter "Gravity Force Lab". Övningen. Testa att variera tyngder och avstånd. beskriv hur förhållandet är mellan kraft och massa samt mellan kraft och avstånd. Exempelvis ju större massa desto ... Blogga detta.
  4. Webbmatte ger bra övning på hastighet och tid.
  5. 6F. Läs gärna 6.3 och blogga svar på frågorna.
  6. Om du ska landa på månen någon gång så kan du öva här: - månlandare. Gravitationen på månen är svagare än på jorden. Det finns ingen luft på månen. Du måste använda dina bromsraketer för att inte krashlanda.
  7. Undersök gravitationen i denna simulering av rymden.

Uppgifter vecka 7

• Laboration med pendel
  • Teori. Först ska ni få reda på hur man planerar ett experiment och hur man ordnar mätvärden i datapar. Exempel på mätvärden från pendellabb. jag ska visa hur ni kan arbeta och sedan får ni försöka själva. Målet idag är egentligen bara att alla ska få in sina mätvärden i bloggen och i Open Office. Vi kommer att arbeta mycket mer med att rita kurvor senare, efter sportlovet.
  • Använd dina mätvärden från pendellaborationen. Gör färdigt tabellerna och kurvorna. Skriv dina slutsatser. Gör en fullständig rapport.
  • 6B. läs Sid 40-43.
  • 6 F. Läxa 6.3. läs texten och blogga svar på frågorna. Se till att du har bra svar. Det ska vara uttömmande svar. försök skriva ihop frågan med svaret så att det blir en text med bra innehåll.
 Exempel.
 Fråga: Vid vilken temperatur kokar vatten?
 Svar: 100 grader Celcius.
 Blir: Vatten kokar vid temperaturen 100 grader Celcius.
  • Konstruktion i datorn. Bygg en mekanisk konstruktion i Phun eller Algodoo. Tag skärmbilder av den. Lägg bilderna i din blogg och förklara hur den funkar. Berätta vad du lärt dig om krafter, gravitation, friktion, tröghet och annan fysik.

Uppgifter vecka 8

1. Laboration / halvklasslektion. Övning 2 bland laborationerna är en ren övning i att översätta Newton till kilo och vice versa. Den kan de göra på labbtiden. Det är en bra repetition.
    1. Övriga övningar är: nr 4, 7 och 11 och 13 kan fungera som övningar i halvklass eller som pappersuppgifter på lektionen.
  2. 6F. Läxa 6.4. Se till att du verkligen har bloggat svar på alla frågorna.
  3. 6b. Gör frågorna till TeFy, sidorna 40-43 i din blogg.
  4. G-krafter kan vara starka. Vad är det för krafter som verkar på piloten? Blogga om det.
  5. centripetalkraft. Överkurs. Varning! Den här filmen är svår. Den är för Fysik b på gymnasiet. men titta gärna om du är nyfiken.
  6. Övning. leta efter en film som visar begreppe: tröghet, krockar, karuseller, centrifuger, lavals separator, centrifugalkraft och centripetalkraft. länka eller bädda in filmen i din blogg och berätta vilken fysik den visar.
  7. Om du är klar med allt denna vecka ska du titta igenom uppgifterna för vecka 4-7. Se om du har missat någon uppgift och gör den i så fall. Titta igenom alla inlägg i ditt bloggarkiv. öppna inläggen och förbättra texterna där och snygga till så gott du kan. Spara om när du är klar med varje inlägg.
  8. Fördjupningsarbete. Välj någonting som har med krafter att göra och ta reda på mer på internet. Gör en presentation i Open Office eller på annat sätt. Visa presentation för din lärare.

Fler kommande labbar

Om vi ska återkomma till Pendeln?

Visa hur det är tänkt med olika grupper av mätdata. Låt dem segla iväg från en stor tabell till flera små highlighta vad som är fixt och vad som är variabler. Rita diagrammen. Klipp ihop det i OOImpress.

Hitta även på en övning där de får försöka göra samma sak med fejkade mätdata.

Gör en övning med pendeln i PhET-simuleringen.

Gör ett test där eleverna får titta på en pendel från taket. De får sitta på sina platser. De får se en klocka. jag varierar längden, massan (och utslagsvinkeln). De får ta tid och anteckna värden. De ska svara på de vanliga frågorna från labben. Det ska vara ett förberett test så att de inser att de borde ha jobbat på labben och i bloggarna.