Arbetsplan - det naturvetenskapliga arbetssättet

Syfte

När vi tar del av debatter om energi, miljö eller hälsa förekommer argument som grundar sig på forskning. För att vi ska kunna värdera och förstå dessa argument måste vi förstå lite om hur forskningsresultat uppkommer. Vi kan exempelvis inte själva göra mätningar och experiment kring den globala uppvärmnningen men vi kan förstå hur sådana vetenskapliga resonemang grundar sig i hypoteser vilka leder till experiement, simuleringar och mätningar i syftet att finna stöd för hypotesen. Småningom leder detta arbete till att det formuleras teorier vilka vinner allmän acceptans. I skolan kan vi däremot öva detta naturvetenskaplga arbetssätt med enklare experiment. Den förståelse och de insikter vi skaffar oss då hjälper oss att granska forskarnas rapporter på ett kritiskt sätt. Det gör oss till goda samhällsmedborgare vuxna att ta vårt demokratiska ansvar.

Mål - Det naturvetenskapliga arbetssättet

• kunna genomföra observationer i fält och laborativa undersökningar samt ha insikt i deras utformning, (Bi)
  • kunna genomföra mätningar, observationer och experiment samt ha insikt i hur de kan utformas, (Fy)
  • kunna genomföra mätningar, observationer och experiment samt ha insikt i hur de kan utformas, (Ke)
  • kunna genomföra experiment utifrån en hypotes och formulera resultatet, (Ke)
  • ha inblick i hur experiment utformas och analyseras utifrån teorier och modeller, (Fy)
  • ha inblick i hur experiment utformas och analyseras utifrån teorier och modeller, (Ke)

De första fyra målen handlar i någon mening om det praktiska vi övar på laborationerna; observationer, mätningar, observationer, experiment. De två följande handlar om att förstå hur kunskap skapas genom ett metodiskt vetenskapligt arbetssätt med teorier och modeller som leder till teorier.

Det finns ett mål för biologin, två för fysiken och tre för kemin och det speglar kanske var tyngdpunkten bör ligga.

Stoff

Stoffet som bör ingå: Etologi (Bi), Kraft (Fy), Atomer och molekyler (Ke), Blandningar (Ke).

Labbar

Vi ska göra extremt många laborationer.På labbtiden, hemlabbar och enkla labbar på vanliga lektioner. Allt ska dokumenteras i bloggar. Så småningom ska vi ge feedback på varandras laborationer. Vissa labbar ska vi presentera för andra. Elever ska få göra demonstrationer inför klassen. vi ska filma labbar och lägga på youtube.

Vi ska ta ett samlat grepp om laborationerna

En lista över vilka labbar vi ska göra och när. För varje labb ska du fylla i information om dessa punkter:

• Var kan jag läsa om fakta och teorier som behövs för att klara att göra labben så bra som möjligt? Det kan vara sidor i boken, internet, spel eller annat.
  • Kort sammanfattning av kunskapen från källorna ovan.
  • Vika mål kan jag nå genom att göra labben och arbeta med detta område?
  • Hur visar jag vad jag lärt mig? Blogg, film, debatt, presentation, artikel, el dyl.
  • Reflektion. Har jag visat att jag når något mål? Hur ser man det?

Det naturvetenskapliga arbetssättet

Kända naturvetare och deras upptäckter, exempelvis Scheele, Berzelius, etc. Men vi fokuserar på hur de arbetade inte på hur deras upptäckter påverkade vår världsbild. men detta lägger grunden för nästa område, naturvetenskapen i vardagen. Eleverna ska få skriva berätttelser om de kända upptäckterna.