Konstruktionsuppgift

Hur är den gjord?

En liten övning där vi tittar på en film och diskuterar produktionsmetoder, dvs vilka material, hur de bearbetas samt hur de fogas ihop. PPT-presentation om en snowboard

Jämför med masstillverkning av längdskidor: Making Cross Country Skis - How Do They Do It?

Frying Pans - How It's Made

How It's Made - Zippo Lighters

En liten konstruktionsuppgift

Nu ska du kombinera dina kunskaper om material, bearbetnings- och sammanfogningstekniker.

Uppgift
Konstruera

Du ska göra en beskrivning av en konstruktion, en ”papperskonstruktion".

Tänk dig att du ska tillverka någon av nedadanstående:

en kopp som man kan hålla i utan att bränna sig.
en hammare med ett praktiskt handtag
en skruvmejsel för elektriker
en stadig tallrik för småbarn
en hundleksak
ett grytunderlägg
Se även bilderna nedan

Regler:

Den ska vara tillverkad av minst två material, två bearbetningsmetoder och en sammanfogningsmetod.

Använd fakta från vår materialdatabas samt från sidorna om bearbetningsmetoder och sammanfogningsmetoder.

Rita en enkel skiss av konstruktionen. Rita så enkelt som möjligt i SketchUp, Photoshop, Seashore, Gimp, Inkscape eller KeyNote.

Beskriv hur du gör. Rapporteras som pdf, presentation, film eller annat lämpligt uttrycksmedel. Publicera på Canvas.

Du har bara denna lektion på dig.

Redovisning: Lägg din pdf Canvas. Du bedöms på förmåga F2 Material och tekniska lösningar.

Jag vill helst att du lämnar in en pdf med din text och din bild. Bilden på konstruktionen gör du förslagsvis med hjälp av SketchUp som du kan nu. Bilden behöver dock inte vara enormt genomarbetad. Du ska bara göra en skiss som visar hur du tänkt.

Konstruktionen behöver inte vara innovativ eller nyskapande men du ska försöka hitta en billig, snygg, kvalitativ och effektiv produktionsmetod.

I bildgalleriet ser du ett antal klassiska produkter som kan produktutvecklas enligt den understående texten.

Kriterier

Kriterierna för konstruktionsuppgiften:
E: Det är en konstruktion med två material, två bearbetning metoder och en sammanfogningsmetod.
C: Det finns bild eller ritning och beskrivningen är utförlig
A: Det syns att hänsyn har tagits till materialegenskaper, materialets pris, tillverkningskostnad och den slutliga produktens funktionella och estetiska egenskaper.

Exempel på konstruktionsuppgifter

Zacharias tandborste