Grundläggning

Grunder

Byggteknik Sidorna 73 - 86 och 93 - 103:

Björn bygger bo, Avsnitt 1 - Gjutning av grunden

Läs Elins text om: Undergrunder

Byggnadsdelen som bär upp byggnaden eller anläggningen är grunden. Grunden är därför en av de viktigaste delarna i en byggnad. Det finns flera olika grundläggnings metoder.

Några exempel är:

• Plintar
  • Pålar

Plintar

Grundläggning på plintar används till flera saker men det vanligaste är användningen till fast botten då djupet är så stort att det inte lönar sig att schakta för en grundmur. Hur det går till är att plintarna muras upp av betongblock eller gjuts av betong i grävda gropar. Plintar är också vanliga till byggnader som inte alls är stora som till exempel attefalls hus eller friggebodar.

Pålar

När det är stort djup till fast botten att plintarna eller utbredda plattorna inte är lämpliga, eller om det finns en stor risk att framtida sättningar i undergrunden, så använder man pålar istället. Pålarna kan vara tillverkade av trä, stål eller betong. Man kan klassificera de efter till exempel spets bruna eller mantel bruna, med tanke på pålens egenskaper

Exempel på pålar:

• Friktionspålar = Kan användas när botten till fästbotten är stort att stödpålar inte kan användas.
  • kohesionspålar = Vidhäftningen mot pålens utvändiga area som gör att last kan tas upp (pålens mantel sugs fast).

Dränering

Din Byggare om dränering

En Wikipediabok

Jag har skapat en bok utifrån fyra sidor på svenska Wikipedia om olika grunder. Första sidan är blank men sedan kommer texten.

Skapa tomter

Elevexempel - Betyg A: Samans tomtplan i Skaft.
Uppgift
Skapa tomter och placera hus

Översikt av området.
Området i detalj med höjdkurvor

Titta på bifogad karta där du ser området inritat. Gör en plan för avstyckning av tomter samt rita in lämpliga placeringar av husen.

Området är beläget öster om vägen, norr om Lövängen och söder om Skaft. Det består av ängsmark med kringliggande skogs på hällmark. Området sluttar mot kärrmark i ost-nord-ost.

Rita in var minst tre bostadshus lämpligen bör placeras och motivera ditt svar genom att redovisa vilka avvägningar och hänsyn du tagit och gjort.

Värmdös kommuns kartor.

Lämna in på Progrss - Förmåga 2.

Flippa = Gör detta till nästa lektion!

Bjälklag