Frågor om Before the Flood

Before the Flood - Diskussionsfrågor

Frågorna är omarbetade från frågor av Pauline Seales.

Sträva efter att få med många matematiska resonemang i dina svar.

DISKUSSIONSFRÅGOR

Klimatförändringarna är det mest grundläggande hotet mot vår planet. Vi måste arbeta tillsammans som ett globalt kollektiv för att kräva kraftfulla åtgärder nu, eftersom vår överlevnad beror på det.

Här är några frågor för att styra en konstruktiv diskussion efter en visning av filmen Before the Flood. Diskutera gärna vidare med andra elever eller familj och vänner.

1. Som det framgår av filmen kan varje beslut vi fattar ha en miljöpåverkan.

Vilka förändringar kommer du att göra i ditt dagliga liv för att minska ditt koldioxidutsläpp?
Hur kommer du att ta ansvar för dina handlingar?

2. I filmen Before the Flood såg vi otaliga exempel på att vår konsumtion förstör miljön.

Vilka resultat var mest chockerande för dig?
Vilka lösningar gav dig mest optimism inför framtiden?

3. I september 2022 är det val till Sveriges riksdag.

Om du valdes in i riksdagen, vilka åtgärder skulle du vidta för att säkerställa en hållbar framtid för kommande generationer?

4. I valet röstar vi på politiska partier som har möjlighet att driva klimatfrågorna.

Vilka frågor är viktigast för dig i höst?
Och vad kan vi göra för att bättre höja miljöns betydelse bland våra politiker?

5. Debatten om klimatförändringar har kritiserats för att vara en felaktigt informationskampanj.

Vilka argument har du hört på vardera sidan av debatten som har varit mest effektiva för att forma dina åsikter?
Har någon av dessa idéer blivit förändrad på grund av den här filmen?

6. Är du optimistisk eller pessimistisk om vår planets framtid?

Varför?

7. Den här filmen har en otrolig kraft att ändra medvetenheten och utöka den gemensamma kunskapen om klimatförändringens effekter.

Vem tror du skulle behöva se den här filmen?
Varför ska de se och vad kan du göra för att se till att det händer?

8. Även om det vore bra att anta att alla kommer att göra miljömedvetna beslut hela tiden, kan vi inte förvänta oss att alla ska ge upp sina bilar och sätta solpaneler i sina hem.

Vilka verktyg (appar, incitament, resurser, etc.) hjälper dig och ditt samhälle att bli mer miljömedvetna?

9. Filmen har ett kraftfullt bildspråk, övertygande statistik och en myriad av idéer om hur man kan skapa en grönare livsstil.

Vad var mest övertygande och inspirerande för dig?
Vad kommer du att berätta för dina kamrater om den här filmen?

10. Från gatorna i Miami till öarna i Stilla havet påverkas människor varje dag av klimatförändringar vilket visas i filmen.

Har du haft några förstahandsupplevelser av klimatförändringar här i Sverige?
Vad var det i så fall och vilka förändringar gjorde du som en följd av den erfarenheten?

Uppsats med inlämning

Uppgift
Klimatuppsatsen

Skriv en uppsats baserad på exempelvis fråga ett och nio där du använder matematiken för din argumentation.

Välj en av följande frågor att utreda med matematiska resonemang:

A: Vad är koldioxidekvivalenter och hur fungerar det när man gör beräkningar för mat (exempelvis nötkött).
B: Vad är koldioxidekvivalenter och hur fungerar det när man gör beräkningar för resor (exempelvis flyg).
C: Vad är utsläppsrätter, hur fngerar de och vad finns det för nytta och problem med dem?

Kunskapskrav för betyg A

Genom att ge exempel relaterar eleven något i några av kursens delområden till dess betydelse inom andra ämnen, yrkesliv, samhällsliv och matematikens kulturhistoria. Dessutom kan eleven föra välgrundade och nyanserade resonemang om exemplens relevans.

Vad betyder det?

Nedan kommer ett exempel på hur man skulle kunna konkretisera den allmänna texten i kunskapskravet ovan (den del som ofta kallas relevansförmågan).

Du tar exempel från filmen och använder matematik från några delområden för att förklara och reflektera över exemplens betydelse för att förstå hur klimatfrågan påverkar oss som privatpersoner och samhället. Dessutom resonerar du om hur bra exemplen passar in i ett klimatresonemang och vilka beteenden och faktorer som har störst påverkan på vårt framtida klimat.

Exempel på elevlösningar

Den här eleven har skrivit om några av frågorna ovan och vi kan betrakta den som ett arbete på C-nivå.

Alfreds uppsats