Diskussion:Potensekvationer

Om begrepp - diskussion

Skulle föreslå att den inledande meningen ändras till "En potensekvation är en typ av ekvation där exakt en potens ingår, och basen okänd medan exponenten är ett känt reellt tal."

Även om det tekniskt sett är korrekt att säga att det kan vara flera potenser, så länge exponenten är samma reella tal, är det lätt att missuppfatta.

En annan möjlighet är att skriva att potensekvationer är ekvationer som kan skrivas på formen a*x^k = b, där x är den okända. (En del säger att det är fel att kalla den okända i ekvationer för variabel. Själv har jag inte grubblat tillräckligt mycket för att ha en åsikt.)

--JohanFalk (diskussion) 18 september 2020 kl. 13.12 (CEST)

Jag instämmer i att den första meningen är bättre. Att skriva a*x^k = b tycker jag ör det mindre tydligt för eleven än x^a=b. Det här en avvägning mellan vad som är pedagogiskt lätt att ta till och vad som är matematiskt korrekt. Definitionen måste anpassas till nivån Ma1c utan att förenkla för mycket eller lägga hinder för framtida förståelse på högre nivå.

Huruvida x är den okända eller en variabel har jag inte reflekterat över. Jag använder dem synonymt men i i kursen Ma1c ägnas en del tid åt att få eleverna att förstå vad en variabel är därför använde jag ordet variabel. Ska fundera mer. --Håkan Elderstig (diskussion) 18 september 2020 kl. 16.12 (CEST)

Programmeringsövningar

Man bör kanske ha gjort gissa talet vid den tidigare lektionen om potenser, potenslagarna annars passar den bra in här också.

Instruktion

Betrakta koden för programmet på sidan

1. Vilka variabler finns i programmet?
  2. Vilka värden kan heltalen anta?
  3. Vad är syftet och vad händer med variablerna som finns i programmet?
  4. Vilka är programmets huvuddelar och vad händer i respektive del?
  5. Vad är syftet med programmet?
  6. Vilken sorts matematisk kunskap kan eleverna tillgodogöra sig om de kör programmet ett antal gånger

Didaktiskt tips

• Eleverna hittar strategin att halvera intervallet.
  • Diskutera maximala antalet intervall eller gissningar
  • Rita och diskutera
  • Diskutera hur delning med två upprepade gånger är ekvivalent med upphöjt i två
  • Led in diskussionen på potenser av 2.

Kodutvecklingsdiskussion

God med dolt tal som ger fellmeddelande