Vad ska man lämna in i Entreprenörskapen

Följande moment ska lämnas in för bedömning

Som rubriker ser du förmågorna 1-6. Under varje rubrik namnges de uppgifter du ska lämna in. Uppgifterna finner du i sin tur på denna wiki om Entreprenörskap.

F1 Förståelse av vad entreprenörskapet innebär för individer, organisationer, företag och samhällen.

• Ditt CV
  • Din personliga affärsidé

F2 Förmåga att omvandla idéer till praktiska och målinriktade aktiviteter för att starta ett projekt eller fiktivt företag.

• Pitch (text)
  • Filmad pitch 60 sekunder
  • Pizzeriaprojektet

F3 Förmåga att genomföra ett projekt eller driva ett fiktivt företag.

• Namn på projektet eller företaget
  • Logga
  • Produktbild (bildbehandlad i Photoshop el liknade)
  • Produktblad

F4 Förmåga att avsluta och utvärdera ett projekt eller fiktivt företag.

• SWOT
  • omvärldsanalys

F5 Kunskaper om hur idéer och produkter skyddas genom lagar och andra bestämmelser.

• Elva frågor om patent
  • Patentkrav

F6 Förmåga att använda företagsekonomiska metoder.

• Lönsamhetskalkyl
  • Resultatbudget

Helhetsbedömning

Ett alternativ är att använda relevanta delar av ovanstående och driva ett projekt från idé till genomförande. I så fall bedöms du/ni utifrån hur ert projekt presenteras i en Wordpresshemsida som presenterar produkten, tjänsten eller vad projektet handlar om. Där finns naturligtvis pitch, logga, produktblad, inbäddade filmer, och en affärsplan med. Dessutom ger kundkontakter och försäljning ett tillskott till bedömningen.

UF-företag

i princip samma resultat som ovan nås genom att driva ett UF-företag där hela arbetet kan ligga till grund för en bedömning.