Vad jag tycker om lektion.se

Vad jag tycker om lektion.se

Lektion.se är bra för att den är känd och för att den har fått lärare att dela med sig av sitt material. Det är toppen.

Man måste logga in vilket är ett extra hinder.

Den innehåller mest pdf:er. De är svåra att ändra i eller bygga vidare på. Det går inte att länka till sidorna eftersom man måste vara inloggad. Det passar bäst för att skriva ut papper och kopiera till eleverna. Det är inte kollaborativt.

Det är så lätt att få överblick. Sökfunktionen är inte vidare effektiv, fritextsökning saknas. Det blir mycket klickande fram och tillbaks innan man hittar något vettigt dokument att använda.

Innehållet verkar till mycket stor del bestå av övningar, diagnoser och prov. Det är textorienterat och sällan nyskapande.

Dokumenten ligger som lösa element. Det saknas struktur, exempelvis att sortera in dokumenten i kurser.

På deras hemsida står det både (c) och att de använder creative commons vilket är motsägelsefullt. På de individuella dokumenten står det ofta www.lektion.se vilket jag tolkar som copyright. Dessutom innehåller många upplagda lektioner scannade bilder vilket är ett brott mot copyright.

Wikiskola däremot innehåller fritt redigerbart material av många medietyper med struktur och sökbarhet.