Välj CAD-program

En sammanställning

program Egenskaper Fri nedladdning?
3D Studio Max 3D modeling, animation, rendering, and compositing solution for games, film, and motion graphics artists. 3ds Max has tools for crowd generation, particle animation, and perspective matching, as well as support for DirectX 11 shaders. AutoDesk Free Download
AutoCAD Det klassiska programmet för maskiner, hus, etc. Tyngd inom dokumentation etc. Segt att jobba med enligt Julius. Free Student version
ArchiCAD Celltext Celltext
Revit Celltext Celltext
Microstation Celltext Celltext
Blender Program för spelproduktion och animering. Om man ska modda spel använder man blender, enligt Julius. Open source.
SolidWorks maskinteknik. Celltext
Inventor Celltext Celltext
Maya Celltext Celltext

Frågeunerökning

Vilka program har ni testat på?

Vilka vill ni lära er?

Vilka tror ni kommer att efterfrågas av arbetsmarknaden?

Uppgift
Bilda er en uppfattning

Läs på om de olika programmen och bilda dig en egen uppfattning.

En rundfrågning bland arkitekter och på FB Teacherhack

Karri: Hejsan, jag använder autocad av autodesk program. Cad-program baserar sig på vektorgrafik och funkar migveterligen då lite annorlunda än program för t.ex dataspel. Men jag gissar bara, är inte så insattt i själva programen. Använder bara.

Anna: Hej! Kul att du frågar! Jag tänker på vad det får kosta, hur snabbt ska man lära sig det, vad är det primära syftet med kursen? Hur lång är kursen o hur gärna vill de bli arkitekter /andra formyrken? Arkitektur i sig går ju att träna utan dataprogram. Om det är visualisering eller att kunna beräkna energiåtgång i hus man vill bygga.....billigt och lätt ej för proffs: scetch up, dyrt bra o svårt archicad. Sen finns det säkert en massa däremellan. Autocad! Det kan man lära sig vidare andra program efteråt. Det är numera hyfsat även f 3d. Inte dyrt, finns studentlicenser ( även f archicad) . Robert Priller på graphisoft sverige är bra att prata med! Han säljer nog enbart archicad men är schysst, han kan tipsa om annat om du inte ska satsa på archicad.

Kenneth: Ett fantastiskt bra alternativ är Onshape, som snurrar helt och hållet i webbläsaren! Bäst på det stora hela är annars Spaceclaim Engineer tycker jag. Men, ifall man vill reflektera den etablerade marknaden (viket är ytterst tveksamt eftersom det är så otroligt konserverande) är det väl lösningar från Autodesk, Dassault, Siemens och PTC som dominerar 3D CAD. http://www.onshape.com/

Kenth: Hos oss används Inventor till CAD, 3ds Max till visualisering/spel och SketchUp i Arkitektur Hus. Föga oväntat misstänker jag men beror väl på utbildares kompetenser och vad som används i näringslivet. Dessutom hjälper det att Autodesk haft gratis studentlicenser och nu tydligen släppt helt på licensiering i skolan vad jag förstår.

Niclas: Håller med om att det kan vara klokt att köra Autodesks programsuit. Gärna kompletterat med SketchUp som används allt mer även professionellt, inte minst inom arkitektur, hus- och inredningsdesign.

Har de redan erfarenhet av SketchUp så är det ju bara att köra med det om det är fokus på skapandet och designarbetet som är syftet med kursen. Det finns en hel del bra och användbara branschspecifika plugins till SketchUp som jag tycker är passande att kika på också. Iteraktiva arbetsprocesser där eleverna får jobba i team med olika roller kan vara bra. Att fundera över, och träna på att hantera filversioner, designförslag, kollaborativt arbete, lager, 3:de-partsmodeller, vyer och presentationer för olika målgrupper. Om tid finns så skadar det inte att jämföra olika CAD-program och diskutera likheter/skillnader, fördelar/nackdelar med de olika valen. Låt gärna några av eleverna göra en research vilka verktyg som används på olika företag och varför de valt just dem. Ofta blir man tvungen att lära sig hantera kompatibilitetsproblem och konvertering mellan olika filformat. Det funkar inte alltid problemfritt. Rent generellt så tror jag att det är bäst om eleverna får en grundläggande förståelse för hur alla CAD-program fungerar, hur man jobbar med några varianter av dem och att de lär sig minst ett obehindrat för att kunna skapa det de vill.

Tror du att det kan bli aktuellt för dina elever att vara med på ett projektarbete inom innovativ arkitektur baserat på framtidens byggteknik med 3D-printade betonghus?

Johan: Vi har använt Autodesk Revit Architecture för arkitekturkurserna och cad-kurserna för de grupperna. För cad börjar vi med SketchUp för alla inteknik1 men sedan är det Autodesk Inventor för konstruktion samt rena cad-kurserna.

Jimmy på Realgymnasiet i Norrköping säger definitivt Inväntar.