Teachmeet framlar

Prezin till Teachmeet Framlar

• Prezin. Länk till delad version.

• skärmdumpar på norrwikin där man zoomat in på exempel

RecordMyDesktop med musklickningar och redigering av matvärdar

Läs även

En wiki för skolan

Jag heter Håkan Elderstig.

Jag ska prata om en wiki vi har på Norrvikens skola.

norrwikin.se

Inte Wikiskola

• jag startade wikiskola som ett tänkt samarbetsprojekt men det blev bara jag.
  • Wikiskola siktar för högt. Bättre med små wikisar på varje skola.

Ojämlika styrkeförhållande sidor gentemot nya navändare.

• 270 sidor, en aktiv användare

?

• Norrwikin blev ett nytt spännande ställe för alla på skolan.

Vad ska jag berätta?

Så kan det gå om man startar en Wiki.

Bakgrund

• Min skola är en ganska vanlig skola. Vi bygger ut högstadiet. Många är unga. Många är nya. Mycket energi går åt att skapa rutiner. IKT är inte särkilt väl förankrat i kollegiet.
  • Vi PIMar inte
    • Vi satsar inte på PIM. Först ger vi eleverna verktygen genom datalektioner. Det skapar en kunskapsgrund, aptit på mer och en efterfrågan hos eleverna. Då startar vi IKT-utecklingsprojekt med lärare och elever. Lärarna år välja vad de vill lära och bli experter inom varsitt område. När vi kört nya utvecklingsprojekt ett par terminer kommer vi att ha en bred och djup kompetens på skolan. Även om inte alla kan allting finns det många som kan många saker ordentligt. IKT-projekten kommer att ske i undervisningen, learning by doing.

En wiki för skolutveckling

• MediaWiki är det program som ligger bakom Wikipedia. Det är öppen källkod och gratis.
  • Vi startade genom att webbstjärnan erbjuder gratis webbplats. Sedan tog vi över den själva. Det finns flera webbhotell där man kan starta en wiki med några få klick.
  • MediaWiki kan vara en plattform för lärande och utveckling.
    • Spridd, kompetent, erkänd. Wikipedia.
  • Vi har infomentor, bra, men wikin är ett komplement, snabb enkel, ingen inloggning, okomplicerad. Lås in det som är personlig info. Släpp lös resten.

Virusmarknadsföring

Jag tror på virusmarknadsföring. Norrwikin är en sådan. Det är inget tvång att använda den men fler och fler ser nyttan. Nyligen höll min mentorskollega överraskande ett improviserat brandtal för norrwikin på vårt föräldramöte.

Vad är norrwikin för oss?

Platser på norrwikin:

• Min och Isaks mentorsadministration, ex matvärdar, man kan mejllänka till en sida med tider för utvecklingssamtalen och låta föräldrarna byta med varandra på egen hand
  • Carinas SO-elevarbeten
  • Interaktiva berättelser
  • Anders planer i idrott
  • Eleverna
    • Skoltidning, matsedel, Känguru, Elevrådet diskutera kepsar, Matrådet, klasspresentationer
  • Lägg in min lista över bloggarna

Fördelar

Norrwikin är bra som en:

• Sandlåda. Plats där man kan lära sig utan att göra någon skada.
  • Lekstuga. Där man testar nya idéer och startar projekt. Ex skoltidningen. Ex. klassberättelserna.
  • Arbetslaget planerar gemensamma aktiviteter.
  • Plats att lära om wikipedia och hur den fungerar.
  • Klassrum. Social fostran. redovisningar.
  • Korridor. elever och lärare kan snacka med varandra.
  • Skoltidningen
  • Föräldramöte. Information och diskussion.
  • Skrivbordet. Den personliga planeringen av undervisningen nu tillgänglig för alla; lärare, elever, föräldrar, skolledning.
  • Mentorstiden/klassen. matvärdar, placeringslistor, labbgrupper, tider för utvecklingssamal
  • Kopieringsrummet.

Hur blev det?

Det känns som civil olydnad

Skönt slippa infomentor ibland

Jag var såld på att använda en wiki och ville nå fler. Nu är jag såld på två wikisar!

Frivilligt, inga krav, sipprar in i organisationen underifrån.

Några röster om norrwikin

Några känner sig hotade. Man skämtar om mig för att jag alltid förespråkar norrwikin

• Får du betalt per besökare?
  • Du har glömt köpa kaffe. Skriv in det i norrwikin.

Ett upprop

• Jag tycker att alla borde planera tillsammans för att förbättra undervisningen. Wikin är ett bra hjälpmedel för att planera tillsammans.
  • Om många skolor har lärare som publicerar på wikisar så leder det till att man kommer att kunna hitta alla möjliga lärobjekt på nätet. och länka ihop dem, jämföra dem, kombinera dem, vidareutveckla ...
  • En Amazonliknande rating gör det möjligt att rösta fram de effektivaste/bästa undervisningsmodulerna.
  • Diskussionssidorna används till att debattera anknytningen till den senaste forskningen
  • Men först ska jag öka samarbetena på min skola.
  • Sen vill jag få med andra skolor. länka ihop det.

• wikiskola.se
  • norrwikin.se