TS-frågorna för EE12

Här kommer era frågor med svar om det givits, som till hälften kommer användas skarpt på provet. Om det inte finns nog med frågor kommer jag att hitta på fler frågor.

Frågor & Svar:

Hur mycket pengar har spotify tagit in? Svar: Cirka 15,3 miljoner Euro.

Vilken sorts teknik använder sig Spotify sig av? Svar: Spotify använder sig av en on-demand streaming och använder det fria formatet Ogg Vorbis. Tekniken är en kombination av serverbaserad strömning och peer-to-peer teknik.

Hur stor bandbredd kräver applikationen(Spotify) Svar: 256kbit/s eller en vanlig 3G anslutning.

Vad heter affärsmodellen spotify använder sig av? Svar: Freemium-affärsmodellen.

Vilket var det första Nationella nätverket? Svar: ARPAnet

Vad är rädslan för internet? Svar: Massövervakning och kontroll över personliga filer

Vad var Google när det startade? Svar: En sökmotor

Hur finnansieras Facebook Google eller andra sociala medier och sök motorer? Svar: Via reklamplatser

Hur kan man tjäna pengar på internet? Svar: Man kan ha reklam på sin sida

Var kan man träffa folk på internet? Svar: Via sociala medier

Informationssystems frågor

Varför uppstod facebook? Svar:För att folk ska kunna kommunicera med varandra från hela världen istället för att behöva skicka massa brev.

Hur har det gått för de företag som nämndes? Svar: Alla företagen som nämndes (Twitter,Facebook och Google docs) har gått plus.

Vad kallas tiden vi lever i idag? Svar: Informationstiden

Vad får vi för nytta av ritteknik? Svar: För att se produkten riktigt innan den tillverkas

vad är en rittekniskt korrekt ritning? Svar: ett dokument som beskriver krav och produkten

Nämn två hjälpmedel som används när man framställer en sådan ritning? Svar: Penna och linjal (Passare eller kurvmallar är också giltiga svar)

Vad använder man en sådan ritning till? Svar: Ritningar är ett viktigt sätt att spara och sprida information om en viss produkt eller tillvägagångssätt

Vad kallas datorsystem som man gör sådana ritningar med? Svar: CAD system, Computer Aided Design eller dator stödd konstruktion på Svenska.

Vilket land utvecklade det första mobiltelefonsystemet ? Svar: Svergie.

Hur mycket vägde den första mobiltelefonen? Svar: 1600gram / 1,6 kg.

Vilket behov har mobiltelefonen uppfylt? Svar: långdistans kommunikation.

Vad var det som gjorde mobiltelefonen en sån atraktiv innovation? Svar: Att det var ett trådlöst och bärbart kommunikations system.

Vem har grundat apple? Svar: Steve Jobs

Vilka två betalningsmetoder är vanligast finns det? Svar:Kontantkort och abonemang

Vilket år kom den första kameran? Svar:

Vem skapade den? Svar:

Hur användes den då? Svar:

Hur har film gjort så att vi kan spara tid? Svar: filmen har gjort så att man kan spara tid genom att istället för att läsa en bok som tar flera dagar så kan man kolla på en film som är exakt den samma som boken bara att det tar ungefär 1 timme att kolla på filmen.

Vad har film givit döva för möjligheter Svar: film har givit döva möjligheten att kunna kolla på en film även fast dom inte kan höra, för att dom har lagt till undertexter i filmen.

När föddes filmen? Svar: filmen föddes på 1800 talet.

Vad är det vanligaste sättet att få filmer ifrån Svar: det vanligaste sättet att få tag i en film är att ladda ner dom från hemsidor eller att hyra en film från en butik.

Frågor från oss lärare

Hur kommer det sig att nästan alla så lätt blir försenade?

Exempel på extrafrågor som kan komma att lägga till på provet:

Skriv ett kort resonemang om vilka behov det tekniska systemet talsyntes har tillfredsställt.

Ge exempel på företag inom några olika branscher som uppstått på grund av innovationen musen.

Välj en innovation själv och beskriv några samhälleliga konsekvenser ur ett ekologiskt perspektiv.