Samhälle - Liam

Hur Antibiotikan påverkade vårt samhälle Positivt:

Antibiotikan fick sitt första genombrott med Penicillinet. Det är idag ett utav de vanligaste medlen att bekämpa olika bakterie typs infektioner. Detta hade tidigare varit svårt att behandla, men nu med ett läkemedel som upptäcktes av en slump kunde vi ha lösningen i vårt eget hem. Så sjukdomar som Halsfluss, borrelia olika typer av inflammationer som öron och lunginflammationer kunde nu mer människor överleva tack vare antibiotikan. Vilket i längden resulterar i en populations ökning. Man slapp även åka in till sjukhus för att kunna bli behandlad för sjukdomar vi idag inte ens skulle tro var klassade som sjukdomar. Nu kunde man istället bara ta ett läkemedel efter ordination från läkare. Då sparar man tid och även pengar om man hade vart tvungen att till ex göra en operation och ligga på sjukhus.

Hur Antibiotikan påverkade vårt samhälle Negativt:

Antibiotika har en mängd nackdelar om det används fel eller i onödan. Vissa resistenta bakterier överlever olika typer av antibiotika behandlingar. Används det i onödan ökar chansen att olika bakterier blir mer motståndskraftiga och ett större problem att behandla i framtiden, eller ibland inte alls. Detta har varit ett av läkemedlets problem sen den skapats, och man har alltid under åren försökt utveckla nya typer av antibiotika för att kunna behandla dessa resistenta bakterier. Detta är en konsekvens. I miljöer där antibiotikaanvändningen är stor och där det finns många sjuka, är det störst chans för de resistenta bakterier att sprida sig. Detta gäller då framförallt sjukhus, förskolor och äldreboenden. Att smittas av en resistent bakterie är oftast inte farligt för en frisk person, men om man till ex är allvarligt sjuk eller precis opererats kan det vara farligt att få en infektion som inte går att behandla.