Programmering på Code Academy

Code Academy

Hur funkar Code Academy?

CodeAcademy är en sajt med interaktiva övningar där du kan lära dig flera olika programmeringsspråk. Det finns kurser i html, CSS, Python, Ruby, Javascript, APIS, mm.. Code Academy är annorlunda än Khan Academy. Den är mindre grafisk och mer inriktad på att du skriver kod.

Du loggar in på Code Academy med Facebook, Google eller Twitter. Sedan kommer CA ihåg vilka övningar du gjort så du kan fortsätta där du slutade gången innan.

I första html-övningen får man förklarat för sig hur man gör när man använder Code Academys sajt. Testa här.

Om du klickar på Me uppe till höger och My Profile kan du se vilka övningar du påbörjat och hur långt du kommit.

Vi ska göra övningar på CodeAcademys grundkurs i javascript: Du kan börja här. Tanken är inte att hinna hela kursen på en lektion men vi kommer att göra så mycket att du förhoppningsvis vill fortsätta på egen hand.

Om man vill se direkt hur koden fungerar behöver den finnas i en html-sida. Det kan man göra här. Och fler exempel här.

För lärare

• Tips om hur man som lärare lägger upp kurser. Tips om hur man startar en datorklubb på skolan.