Polypropen

Värmeledningsförmåga 0.19 W/K*m
Resistivitet 1 1018 Ω*cm

Användning

Stark, men inte tung, och med en relativt hög smältpunkt för plast, ser polypropen används i många kommersiella och noga produkter. Polypropen har också fördelen av att vara rostfri, giftfri och återvinningsbar. Plasten verkar i allt från väskor till kläder och bil dörrar. Smält och platta, kallad polypropen formar starka, lätta och billiga lakan filmer som fungerar som det självklara materialet i för plastpåsar som måste bli blöta, motstå korrosion och nötning utan att brista. Många av plast sandsäckar, återförslutningsbar(fixande) påsar, mat lagring och godis paket består av Polypropen. Reklamtryck, displayer, förpackningar, kontors och skolmaterial samt kan användas inom livsmedel, medicinteknik och eletroteknik.

Folier: 0,25mm – 1 mm ofärgade, färgade, blanka och matta. Skivor: 1mm – 50mm färgade, natur och grå.

Framställning

Som i halvfabrikat används PP ofta till rörsystem, kar, behållare och liknande. Det är framförallt inom den kemiska industrin man har användning för ett material som PP. Så att öka styrkan hos materialet används döljande PP plattor, vilket har en tillsats av glasförstärkt polyester. Inom livsmedelsindustrin finns det emellertid också stora möjligheter för PP, detta pga att materialet är beständigt mot vätskor, lösningsmedel samt många av de kemikalier man normalt använder inom den typen av företag. Det är bra att framställa PP för att den är billig att tillverka och återvinningsbar.

Polypropen är lätt att tillverka och det är billig att framställa. Polypropen har hjälp mycket oss mycket för att vi har fått bättre plast.

Polypropen finns i flera former beroende på hur den framställs. Om den framställs under högt tryck och hög temperatur bildas polyeten med endast 50-60 % kristallinitet och grenad molekylstruktur. Det gör att molekylerna inte kan packas så tätt. Plasten får därför en låg densitet, därav namnet Low Density Polyeten, LDPE. Det finns även High Density PolyEten med hög densitet. Då sker polymerisationen med hjälp av en Ziegler-katalysator vid lågt tryck och låg temperatur. Plasten får då en hög kristallinitet på 70-90 % med väsentligt mindre grenad molekylstruktur. Det blir dyrare, men materialet får avsevärt bättre mekaniska egenskaper.

Historia

1530-talet: Människans tekniska användning av material som baseras på polymerer, kan härledas tillbaka ända till år 1530. Då kom nämligen den tyske alkemisten B Schobinger med ett recept på hur man kan tillverka "kaseinplast" ur ost. Syftet med det nya materialet var att finna en ersättning för djurhorn vid olika typer av intarsia-, dvs inläggningsarbeten. 1960-talet Nu började etenplast med hög densitet (HDPE) och polypropen att tillverkas. 1980- och 1990-talet Utvecklingen har fortsatt av nya polymerer, som kan möta marknadens krav på flexibilitet. Nya framsteg i katalysatorteknologi har t ex kunnat förbättra kontrollen av polymerens molekylära struktur och även förbättrat de fysiska egenskaperna. Exempelvis kan man med hjälp av nya katalysatorer tillverka starkare och mer transparenta polyetenfilmer.

10 796 kr per ton

Länkar