Centrala innehållet

Pepparkakshus

I detta projekt arbetar vi med centrala innehållet:

1. Teknikutvecklingsprocessens alla delar från idé och modell, produkt eller tjänst till användning och återvinning med praktisk tillämpning av teknik och teknikutveckling inom ett eller flera teknikområden.
5. Ritningsläsning och skiss- och ritteknik med introduktion i hur man hanterar cad-program.
6. Projektarbets-, kommunikations-, presentations- och modellteknik, till exempel digitala medier och programvaror, manualer och instruktioner, muntliga och skriftliga framställningar samt digitala och manuella tekniker för att skapa modeller.

I synnerhet har vi möjlighet at bygga en fysisk modell i detta fall.

Bedömning

Pepparkakshus

Du kommer att bli bedömd på följande förmågor:

1. Kunskaper om teknikutvecklingsprocessen och förståelse av sambanden mellan de olika delarna i den.
5. Förmåga att använda modeller och verktyg som redskap för analys, beräkning, rimlighetsbedömning, dokumentation, presentation och information.

Uppgiften

CAD inför pepparkaksbak. Vad saknas?

På torsdag förmiddag kommer vi att ha en schemabrytande aktivitet då vi bygger pepparkakshus.

Ni ska arbeta i grupper om tre.

Det första ni gör är en CAD öve er bygge. Den ska gå att ta isär så ni kan se vilka bitar som ska bakas och vilka mått de ska ha. Ni behöver alltså plocka fram respektive bit så ni får en mall att baka efter.

Därefter delar ni upp arbetet mellan er och bakar pepparkaksdelarna hemma. Ta med dem till skolan i god tid så ni inte glömmer.

På byggdagen har vi smält socker så ni kan limma ihop era hus. De färdiga husen ställer vi i fönstret. Printa även ut en snygg bild från er CAD så man kan jämföra resultatet.

När alla är klara fotograferar vi och lägger upp som en julhälsning på hemsidan.

Vi samlas kl 9 i matsalen.

Mellan 9.30 - 11.55 kan vi vara i Churchill.