Nationellt provma2c

[redigera]

Så här kan du öva inför nationella provet.

1. Jobba med prövningsuppgifterna för Ma2c på Canvas. De har teori, exempel, och uppgifter på E-nivå för det väsentliga kursinnehållet.
  2. Gör de självrättande övningsprov på Kunskapsmatrisen. Inloggningskoder finns i Canvas.
  3. Titta på typiska C-A-uppgifter i Ma2c med fullständiga lösningar. Det är en samling typtal väl värda att studera noga.
  4. Lös uppgifterna till de två frisläppta nationella proven på Matteboken.se. Där finns videogenomgångar med lösningar till alla uppgifter.
    1. Lös uppgifterna själv och jämför med facit.
    2. Om du klarat uppgiften går du vidare, annats tittar du på filmen.
    3. Om du behöver läsa mer teori så finns det på Wikiskola eller Matteboken.se eller i en tryckt lärobok.
    4. Notera vilka uppgifter du har haft problem med och lös dem igen när du gått igenom båda proven.
  5. Övningsblad och pdf:er, exempelvis Alla A-uppgifter.
  6. Hela kursen på 38 minuter, någon? - Kolla om du kan allt.
[redigera]

Gör autorättade tester på Kunskapsmatrisen

Det finns hel- och halvkursprov samt prov på de olika avsnitten. Inloggningskoder ligger i skolplattformen Canvas.

Gamla NP Ma2c

Det här är länkar till pdf-er med proven:

Länkar till frisläppta NP - för både Ma2b och Ma2c
Ma2c vt-15: pdf för nedladdning
Ma2c vt-12: pdf för nedladdning

Mattebokens lösningar till gamla NP (ofta även videolösningar)

Här hittar du de två nationella proven under Ma2c i Matteboken men en uppgift per sida. Där finns facit och ofta en video där de löser uppgiften.

Här har MatteCentrums lösningar till alla gamla NP

Ett lämpligt sätt att plugga med proven på Matteboken.se:

• Titta på en uppgift i taget. Lös den direkt om du kan.
  • Titta på filmen och reflektera över vad du kunde gjort bättre och komplettera din lösning så den * blir precis som på filmen.
  • Anteckna om det var en uppgift du hade stora problem med.
  • Repetera på Wikiskola, Matteboken.se eller annan plats om det är något delområde du inte förstår.
  • När du gjort båda proven på detta sätt gör du om alla uppgifterna som du markerat som svåra.

Övningsblad mm

• Nästan Alla A-uppgifter
  • Ett lämpligt urval uppgifter från NP Ma B vt 2011. Här har jag gjort ett urval som passar Ma2c. Uppgifter om sannolikhet har plockats bort. Vill du ha facit eller lösningar är det bara att googla eller kolla i originalprovet hos Skolverket eller titta på MatteCentreums Matteboken.
  • Här är en serie uppgifter på Statistik, något som man ofta inte hinner öva så mycket på. De är i en PPT.

Äldre prov från före Gy 11

Formelsamling och datum för nationella prov

Formelsamling Ma2c: pdf för nedladdning

Datum för nationella prov

Hjälpmedel

Penna, linjal, sudd.

Under delprov D är det tillåtet att använda dator med räknare och GGB. Det är inte tillåtet att kommunicera eller använda exempelvis Wolfram Alpha eller Wikipedia.

Vi kommer att tillverka ett tomprov i Kunskapsmatrisen så att ni kan använda datorn i safe exam mode för att få tillgång till fomrelbllad, kalkylator och GeoGebra.

Det är inte tillåtet att använda mobiltelefonräknare!