Mineralull

Materialegenskaper:

Mineralull har en mycket låg densitet i förhållande till de flesta andra material
hårdhet Mohs skala
värmeledningsförmåga 0,037 λ
Rockwool 4lbs per ft3 fibrex5
Värmeisolering

Användning

Mineralull är en samlingsnamn för byggmaterial av mineralfibrer som har ett flertal användning. Oftast används Mineralull för värmeisolering och även till ljudisolering. Fibrerna i materialet är långa och tunna i en massa, det delas in i två huvudtyper vilket är glasull och stenull vilket är beroende utav basmaterial.

Värmeisolering

Mineralullen har en väldigt låg densitet genom att den största delen består utav luft. Eftersom att luften hålls stilla då ger mineralullen en god värmeisolering. Om luften skall hållas stilla är det väldigt viktigt att isoleringen skall skyddas mot olika tryckskilnader som skulle kunna leda till att kall luft eller heta farliga brandgaser flöder igenom

Brandskydd

Mineralullen är värmeisolerande och obränndbart fibermaterial är det otroligt användbart i brandskyddande byggnad och struktur. Dock bör Mineralullen användas i sammanställning men ett antal andra material vilket borde förhindra heta brandgaser att passera igenom isoleringen. Därför är det en förmån att med en hög densitet vilket har en högre värmeledningsförmåga och kostar en aning mer. Stenull har en högre smältpunkt en glasull och därför ger bättre skydd

Ljudisolerade

Mineralull kan även absorbera ljud och därför används materialet i innervägar mellan rum där man kanske inte behöver värmeisolering. När ljudet fortplantas sig genom luften kallas det oftast för luftljud, men bär ljudet istället fortplantas sig genom fast medier kallas det stomljud och då syftar man mot att ljudisoleringen minskar spridningen via väggen. När ljudet träffar väggen reflekteras ljudet tillbaka in i rummet.

Framställning

Mineralull är ett syntetiskt fiber material som man tillvärkar utav organiska material som sten, sand eller glas. Under tillverkningsprocessen så smälts råvaran och det spinns långa smala fibrer. Glasfiber och Stenfiber har en ganska likadan tillverkningsprocess, det som skiljer de är bas råvarona vilket är dess

Glassull: Råmaterialet smälts vid cirka 1400 °C Den smälta massan leds till roterande spinnare där glasmassan slungas ut genom små hål och formar långa trådare som sedan stelnar. De tunna trådarna av glas bearbetas tillsammans med fenolharts och cirka 0,5 % mineralolja som binder damm. Glasullen formas sedan till isolerskivor eller andra glasullsprodukter. Tillverkning av stenull

Stenull: Stenull består av stenarten diabas som smälts i stora kupolugnar tillsammans med koks och kalk vid 1500-1600°C. Flytande stenmassan löper sen genom en spinnkammare där den smälta massa till tunna trådar, alternativt dras fibrerna ut från den smälta massan med hjälp av roterande hjul . Mineralullstrådarna kyls sedan ner och bindemedel tillsätts. För vissa impregnerade produkter beläggs även trådarnas yta med en vattenavvisande film. Mineralullen härdas sedan vid hög temperatur i en särskild härdugn – varvid bindemedlet omvandlas till bakelit.

Historia

Mossa, torv och sågspån användes som isolering i början av 1900-talet. Fördelen med naturmaterial är att det var lätt att få tag på och krävdes inte så mycket arbeta kring att forma materialet till att den ska kunna ge isolerande förmåga. Nackdelen är då den dålig isoleringsförmåga dessa material gav. Under 1950-talet introducerades glas och stenull, vilket kallas mineralull för att det tillverkas av mineraliska råvaror sten och sand vilket smälts och spinnes till fibrer.. Det gjorde genomslag . Mineralullen hade goda egenskaper gällande isolering och var enkel att använda.

Byggmatta ISOVER P36 95mm, 5,5x1,2m, 6,6m² pris 68,03 kr/ m²

Länkar

1 byggipedia.se/byggmaterial/mineralull/ravaror-och-tillverkning-mineralull/ 2 k-rauta.se/byggvaruhus/mineralull