Mall:Repetition geometri

Lektion 12 - Repetition - Tänk till om geometri

Genomgång

• Eleverna i en sjua gjorde varsin bild till en powerpoint som sammanfattar geometrin de jobbat med.
    • Eleverna gav synpunkter på varandras bilder och vi sammanställde det till en lagom lång presentation. Dessutom innehåller den en förbättringsuppgift för kommande elever. Eleverna berättar också vad de tyckte om övningen.
  • QWiki
  • Powerpointfrågor - geometri.En ppt med frågor till eleverna. Den tränar begrepp och förståelse. Eleverna kan jobba en och en eller två och två och skriver sina svar i ppt-filen. Filemn kan de spara på en server och få rättad.
  • Repetitionsuppgifter från lärarhandledningen som delas ut på papper.

Extrauppgifter

Anders lathund i Geometri år 7 Lathunden

Lektion 13 - Formelsamling /sammanfattnig

1. Eleverna gör en formelsamling i ppt.
  2. Jag ställer frågor och de svarar.
  3. Sedan gensvar och hoplänkning.
  4. Vi tittar igenom den tillsammans och gör förbättringar.

Laboration – Omkrets delat med diameter

Inledning Börja med några mätningar. Ungefär hur lång omkrets har en cirkel med diametern. Försök att rita upp cirklarna och lägg ett snöre eller måttband runt.

a)10 cm   b) 7 dm  c)2 m

Fortsättning Eleverna mäter omkrets och diameter på olika objekt

• De gör en tabell
  • De dividerar ..