Mässing

Resistivitet [0,06 ohmmeter]
Architects scale

Användning

Ytbehandling: Mässing har en guldglänsande yta som kan bearbetas till hög ytfinish. Ibland är det dock önskvärt med någon form av ytbehandling för att skydda ytan eller för att få ett visst utseende. Mässing är lätt att metallisera på olika sätt. Förkromade badrumsdetaljer är ett exempel. Förgyllda prydnads- och nyttoföremål blir också allt vanligare.

Skärande bearbetning: Den ojämförligt största delen av den mässing som vi levererar bearbetas med skärande verktyg under sin vidareförädling till färdig slutprodukt. Sådan mässing är vanligtvis legerad med bly vars spånbrytande och smörjande effekt möjliggör hög skärhastighet med minimalt verktygsslitage. Den goda skärbarheten möjliggör hög produktivitet och ger därmed en låg produktionskostnad jämfört med till exempel stål. Detta i kombination med den lönsamma återvinningen av spån gör att många detaljer kan tillverkas till lägre kostnad i mässing än i stål.

Mässing är billigt och kallades förr av den anledningen "fattigmanguld". Den är bra ljud resistans 3530 m/s (vid 18°C). En sort av mässing är Muntz metall. Muntz metall är från alpha-beta brass som har gjort av 60% koppar, 40% zink och resten järn. Den svenska tio kronan har gjort som har gjort av nordiskt guld och består av 89% koppar, 5% aluminium, 5% zink och 1% tenn. Mässing har tidigare används för saxöglar. Mässig för kåpor, armaturer, rörledningar med mera håller oftast en halt på 63-67 % koppar, med en tillsats av upp till 3 % bly. Varmpressad mässing har lägre kopparhalt, oftast omkring 58-60 % koppar. Mässing avsedd att valsa har oftast en kopparhalt över 63%. Vi har olika sorter av mässing till exempel:

• Patronmässing används för framställning av patronhylsor och har en kopparhalt på 72 %.
  • Amiralitetsmässing är ett slags mässing där tenn blandats i legeringen. Blandningen gör att legeringen inte angrips av korrosion och är därför lämplig för marina ändamål. Förr användes även bly, något som idag är mycket sällsynt.

Framställning

Hur tillverkar man med materialet? Mässing framställs genom att lägga koppar med zink, mässing består 65% koppar och 35% zink.

här ser vi länk till ett video som handlar om en maskin som svarvar i mässing.

Historia

Former av mässing har varit i bruk sedan förhistorien, sin sanna natur som en koppar-zinklegering inte förstod förrän efter medeltiden eftersom zinkångan som reagerade med koppar för att göra mässing inte erkändes som en metall. The King James Bible gör många hänvisningar till "brass". Shakespeares engelska formen av ordet "mässing" kan betyda något brons legering, eller koppar, snarare än strikt moderna definitionen av mässing. [Stämningen behövde] tidigaste mässing kan ha varit naturliga legeringar tillverkade av smält zink-rik kopparmalm. Av den romerska perioden mässing var avsiktligt framställts av metallisk koppar och mineraler zink med cementering processen och variationer på denna metod fortsatte fram till mitten av 19-talet. Det var så småningom ersättas av speltering, direkt legering av koppar och zink metall som infördes till Europa på 16-talet. I Sverige började man tillverka mässing vid Vattholma mässingsbruk 1571.

Mässing kostar ca 15-25 kr/kg och det beror på kvalitet

En mässing plåt med storleken 1000x500x0.5 kan kosta 490 kr/st
En mässing plåt med storleken 1000x500x1.5 kan kosta 1420 kr/st

Länkar