Lista över lämpliga progrma, tjänster och applikationer för elever

Detta är en lista över en grunduppsättning program som hjälper eleven i skolarbetet.

Träna arbetsminnet

RoboMemo

Torkel Klingberg har varitmed och utvecklat det.

Enkel åtkomst

Länkar till programmen och struktur på skrivbordet. Symbaloo är ett alternativ.

Kalender och schema

En enkel kalender för att påminna och hålla koll på vad som ska göras. Den bör ligga på skrivbordet och alltid vara synlig.

Skolschemat bör också ligga på skrivbordet...

RemiderFox är ett Tillägg till Firefox surfprogram och hjälper dig att komma ihåg viktiga tider och datum.

Lärplattform

Wkiskola, blogg, skolplattform eller annan plats där lärare kommunicerar med eleven och stödjer lärandet.

Anteckningar

Tomboy för att göra snabba anteckningar. Ett alternativ kan vara ett Post-it-program, ex Sticky Notes. En fördel är att man inte behöver spara. Det sker automatiskt.

Google

Diverse Google-applikationer därför att de finns samlade under ett tak. här kan man ordbehandla, bildbehandla, mm. man kan spara filer här och länka till dem från bloggen. man kan bjuda in andra att arbeta med samma dokument om man vill vara kollaborativt lärande. Officeprogrammen är enkla att arbeta med utan onödiga funktioner.

Facebook, MSN, Skype, Twitter, mm

Blogg

En blogg, gärna blogg.se, där du kan publicera skolarbeten. uppsatser, labbrapporter, svar på instuderingsfrågor, reflektioner, mm. Bloggen är också ett sätt att samla sitt vetande i form av länkar utanför bloggen. Struktur får du genom att länka till andra av dina inlägg. dessutom kan du kategorisera dina inlägg så de blir lätta att söka rätt på.

Du kan skriva om och vidareutveckla tidigare inlägg.

Wordpress om du vill ha en mer avancerad blogg.

Presentationer

Glogster låter dig göra en affischlikande presentation med text, ljud, bild, film, etc.

Direktmeddelande mellan lärare och elever

han berättade om det på t-banan

Inlästa lärobokstexter

Tefy