Limning

Tillvägagångssätt

När du vill foga två eller fler material så kan du limma/klistra fast dem. Limmet är materialet som applicerats mellan dem två andra materialen som ska fogas fast, alltså så blir limmet fogningsmedlet som genom sin inre sammanhållning och vidhäftning får de att bli sammanfogade.

- Det finns tre olika huvudtyper av lim

• Torkande lim, limmet fungerar genom att lösningsmedlet avdunstar.
  • Smält lim, plast som värms upp till flytande form och som efteråt avsvalning stelnar och fungerar som ett lim.
  • Härdande lim, lim som verkar genom att det reagerar kemiskt. Det sker under inflytande av ultraviolett ljus eller värme om det rör sig om enkomponentslim.

Hushålls lim

Fördelar och nackdelar

Fördelar

Lim är en klibbig faktor som hjälper olika objekt att hålla ihop. Det fungerar som cement för att binda olika artiklar. Vilket är bra för vår dagens samhälle i skolan och dagis, vi använder det dagligen genom att limma fast pappersbitar med varandra.

Nackdelar

Lim är vädligt dåligt för miljön för att de har massvis med dåliga kemikalier i den. Om du andas in tillräckligt med ångor så kväver du hjärnan lite och kan bli rätt snurrig i en minut eller två. Lim kan man ej återvinna eftersom att det sprider gaser, men lim, nagellack och lösningsmedels sorteras fint för att gaserna inte ska kunna sprida sig runt omkring.

Lämplighet för olika typer av material

Lim är Lämpligt för hårda material och vågräta ytor, t.ex papper, porslin, trä, metall, läder, gummi m.m.

Användningsområden

Lim används för att sätta sammanfoga fast material. Man skulle kunna limma upp tapeter, limma fast två träbitar, lim har många användningsområden. Vissa material kan sammanfogas genom att pensla på lösningsmedlet ¨lim¨ ex på detta är när plexiglas sammanfogas genom att påpensla av ¨medlet isättika¨. Isättikan är inte det som ser till sammanhållningen, utan sedan det som sedan av det som avdunstat återstår bara en fullständigt homogen rymd av plexiglas.

Kolla på video klippet för att se hur limning används. (Ta fram video klippet till 5:14)

Vad bör man tänka på när man ska använda lim

• Punktlistelement Innan du limmar bör du bestämma vilka krav du ställer på fogen och om de material du ska foga ihop ärtätt, sugande eller över huvud taget möjliga att limma. Det finns trots allt fortfarande vissa material - framför allt feta plaster - som inte alls låter sig limmas.
  • Punktlistelement Om limfogen ska tåla större på frestningar av vatten, vissa kemikalier eller värme ska du tala om det när du väljer limsort.

Kostnader

Lim kostar olika beroende på hur bra limmet har för kvalité och vad det ska användas till. om du ska limma t.ex Porslin, trä, läder, metall, gummi, papper så kan det kosta dig runt minst 40 kr då du köper en förpackning på 5 gram.

Värt att veta

När du rengör förut limmade ytor kan du som regel använda särskild limtvätt med bra resultat. Ytor som förut varit limmade med 2-komponent-lim, slipas eller hyvlas rena. Det räcker inte med att endast rengöra limytorna med lösningsmedel. Visserligen lossnar fett- och oljefläckar men annan smuts gnids istället ner i limytornas "gropar", vilket bidrar till att försvaga limfogen.

Källor