Lignum Vitae

Material Egenskaper

Lignum-tree.jpg.
The Wikipede edits Lignum Vitae träd.
  • Densitet [kg/m3] - 77 - 82 Ibs./cu.ft density: 1.23 g/cm3/
  • Hårdhet (ex Mohs) - 4,390 (19,510N) - 4500 lbf (Janka hardness)
  • Längdutvidgningskoeffiecient [K-1] - 2,043,000 lbf/in2 (14.09 GPa)
  • Värmeledningsförmåga [W/(m K)] 0.17
  • Resistivitet [ohmmeter] Leder ingen ström vid torrt tillstånd.

Användning

Lignum vitae användes förr till lagringar av propelleraxlar på fartyg. På grund av sin egenskap att inte ta åt sig vatten används det än idag för lager till maskindelar som är belägna under vatten men också där det är svårt att smörja , då Lignum Vitae är själv smörjande. Andra användningsområden är som glidsula till hyvlar, träklubbor till hjullagerislagning och glidklossar. Extra fina verktyg är ofta gjorda i detta trädslag då det är väldigt resistant. Mot oxidering och insektsattacker. Lignum Vitae är väldigt hårt och robust vilket är användbart vid konstruktion av detta material. T.ex har du en gitarr som är gjord i Lignum Vitae och skulle låta den ligga ute. Oavsett väder förhållandena skulle gitarren vara helt oskadd från naturens krafter.

Lignum-tree.jpg.
The Wikipede edits [[Lignum Vitae kullager]].

Framställning

Lignum vitae eller som man säger i Europa Pockenholz. Är ett mycket hårt och eftertraktat träslag.Träslaget är otroligt seg vid tillväxten och detta är varför detta material är mycket ovanligt och orsaken till dyra priser.

Lignum-tree.jpg.
The Wikipede edits Lignum Vitae's träslag.

Hur tillverkar man med materialet? Lignum vitae är ett väldigt hårt material så det går knappt att böja. Det vanligaste sättet är att man använder olika slags verktyg som är starka nog att skära igenom och forma det det hårda träslaget. Man skulle kunna tälja en bit Lignum Vitae men det skulle ta väldigt lång tid och det skulle krävas att kniven skulle vara väldigt vass.

Historia

Lignum Vitae , latin för ’’ Livets träd’’ är Bahamas national träd. Lignum Vitae's blomma är också Jamaicas national blomma. Det är och en av världens hårdaste trädslag. Detta träslag har sådana otroliga egenskaper. Det användes i världens första kärnkrafts drivna ubåt (Nautilius USS) som kulager och propeller axlar. Lignum Vitae är själv smörjande och väldigst resistant mot vatten , insektsattacker och salt. Vilket var optimalt för Ubåten.

Lignum-tree.jpg.
The Wikipede edits Jamaicans national blomma.

307 KG = 3725 USD 3725/307=12 USD per Kg 12 USD= 86,54 kr

På grund av Lignum Vitae är så svårt att få tag i och att det finns flera trädslag som ser ut och har samma egenskaper är det väldigt lätt att man blir lurad.Därav varierar Priserna grovt mycket.

Länkar