Labbinstruktion PMs trådrulle

Först kommer en modifierad pdf med de olika labbarna. Därefter kommer texten i wikiformat om du vill göra ändringarna. Jag har även wordfilen på min hårddisk.

Du ska ta denna uppgift och göra de mätningar och uträkningar som krävs dessa ska redovisas i en snygg rapport, antingen på papper eller från din dator. Din rapport ska vara klar idag. Du jobbar själv utan att kommunicera med någon i din klass. Men du får gärna använda formelsamling, lärobok, miniräknare, google eller nästan vad du vill (fråga om du är osäker).

Namn

Längden - kort och gott

Du ser en rulle med metalltråd framför dig. Till din hjälp har du ett skjutmått och en multimeter.

2. tråden är 0.7 mm tjock
  3. Trådens tvärsnittsarea är xx mm2

Hur lång är tråden?

R och rå (VG)

3. Tråden är 0.7 mm tjock

Vad har tråden för resistans?

Vad har tråden för resistivitet?

Stämmer detta med tabellvärdet?

Hur stor är avvikelsen i procent?

På längden och tvären (VG)

3. Tråden är 0.7 mm tjock

Vad har tråden för resistans?

Vad har tråden för resistivitet?

Stämmer detta?

Antag att jag angav fel längd. Hur lång tror du tråden är? Förklara hur du tänker.

Tjockleken (MVG)

Hur tjock är tråden?

Redovisa ett uttryck där du löst ut tjockleken.

Vilken felmarginal uppskattar du att du har?