Hemprov - livsmedelskemi

Du har missat ett eller flera prov

Din uppgift

Du gör en hemuppgift istället för det prov som du missade.

Skriv för hand med egna ord.

Var beredd på ett muntligt kort kontrollförhör.

Du måste planerna arbetet

Räkna med att det tar en dags arbete att läsa igenom texterna i boken, sammanfatta, strukturerar informationen, skriva om och skriva rent det till en läsvärd text.

Frågeställningar

Tänk dig att du ska laga till en måltid bestående av: Ärtsoppa med fläsk. Du serverar senap och timjan som tillbehör. En hårdbrödsmörgås med smör eller margarin och ost. Plättar med jordgubbssylt. Plättarna steks i matolja. Du dricker mellanmjölk till maten.

Undersök, genom att titta på olika livsmedelsförpackningar vilka näringsämnen du får i dig genom måltiden. Redogör för om där finns enkla respektive sammansatta sockerarter, stärkelse, cellulosa, protein, olika typer av fetter, mineraler och vitaminer. Är det något du tycker fattas i måltiden för att den ska vara allsidig.

Beskriv hur du kan använda dina kemikunskaper till att påvisa så många som möjligt av näringsämnena med hjälp av olika reagensmetoder.

Källor

Spektrum Biologi, andra skolböcker i biologi (du kan få låna av skolan), andra böcker internet, mm. Det är mycket viktigt att du inte kopierar någon del av dina källor. Du måste skriva med egna ord och du måste förstå det du skriver.

Leverans

Du behöver inte skriva mer än 500 ord för att göra uppgiften. Lämna texten till Håkan senast första tisdagen efter påsk. Det går bra med post eller att lämna texten på expeditionen. Texten får förstås lämnas in tidigare.