Glas - Behov

Glödlampa
Glas i olika former

Glas är något som funnits mer eller mindre i vårt samhälle sedan omkring 8000 år f. Kr. i Mesopotamien, även kallat Tvåflodslandet. Då användes det bara till simpla saker, så som att glasera ytor på lerkärl. Objekt i rent glas tillkom inte förrän senare, och det äldsta funna är en gjuten amulett från Persien. Där skapade de även andra saker genom att gjuta och tillverkade även glasflaskor genom att linda glastrådar runt en lerkärna som sedan knackades bort.

Glasmarknaden blev speciellt stor i länder vid vatten som innehöll mycket soda och sam hade tillgång till kalksten och krita. Exempel bland dessa länder är Fenicien, Egypten och Mesopotamien.

Glasblåsningen upptäcktes inte förrän mycket senare, runt 50 år e. Kr., men inte förrän ännu 50 år senare, 100 e. Kr., så började man lyckas framställa ett mer genomskinligt och ofärgat glas.

Glas finns överallt runt omkring oss, ibland på fler ställen än vi tänker på. Utan glas är det mycket i vårt samhälle som skulle falla samman, och vi skulle ta flera steg bakåt i utvecklingen och komma in i en ny era i t.ex. arkitektur. Vi skulle förlora många värdefulla innovationer som aldrig skulle uppkommit utan glas.

Den mest uppenbara användningen för glas är just i det, glas. Drickglas. Men det är självklart inte det ända användningsområdet. Det näst uppenbara är fönster, men något liknande som man tänker mindre på kan vara skärmar till mobiler, datorer och televisioner. Flera hem har nu installerat det nyaste inom tekniken, fiber. Det finns flera olika sorters glasfiber, men den nyare varianten är optiska fibrer, som används för överföring av ljus eller data.
En annan variant är den glasfiber som används vid isolering. Att använda glasfiber vid isolering är både bra och dåligt, beroende på vem det är som använder det. Glasfiber är bra, då det inte fattar eld vid höga temperaturer, och därmed är säkert vid brand, men tyvärr så orsakar det också lätt irritation och klåda i skinnet om man är känslig mot det.

Många använder dagligen en annan form av glas, nämligen glasögon. Glas slipat på olika sätt kan få förmågan att bryta ljus i antingen förstorande eller förminskande syfte, och kan därmed hjälpa människor som antingen är närsynta eller översynta att korrigera deras syn. Detta används även på ett annat sätt, som har funnits i många år; kikaren. Kikaren användes i början för att se fienden på slagfält, eller hitta land när man var ute på havet. Den användes även för att se scenen på teatrar och operor i stora konserthallar. Idag har vi utvecklat tekniken bakom den och byggt stora teleskop för att se stjärnor och planeter med. Ett exempel på sådant är det kända Hubbleteleskopet. Hubbleteleskopet har blivit uppskickat ovanför jordens atmosfär för att vara så oberoende som möjligt av alla partiklarna i atmosfären.

Denna lins används även av kameror, som har gjort det möjligt att återskapa objekt ögat ser på ett papper.

Glasets transparenta material är även användbart vid skapande av glödlampor, då det har en otroligt hög smälttemperatur, till skillnad från andra transparenta material så som plast. Denna transparenta egenskap är även mycket uppskattad bland konstnärer, och det finns många konstverk gjorda av kristall eller glas.

Glas är allt som allt en av de mest revolutionerande tekniska system vi har, och mycket av den teknik vi använder i dagens samhälle skulle inte vara möjlig utan glaset. Till exempel så bygger nästan hela medias värld idag på glas i olika former, med kameror, både för bilder och filmning, datorer, mobiler, klockor etc.

Glas finns i nästan allt tekniskt, på ett eller ett annat sett, och utan det skulle vi, som sagt var, sa et stort kliv tillbaka i utvecklingen. Bilar, tåg, flygplan, rymdfärjor, båtar. Vi lever i en allt för lyxig värld för att kunna klara oss utan glaset.