Extrauppgifter bråk

Extrauppgifter

• Kluring. Hur många månader går det på ett hundår?
  • *MatteDirekt sid 88-89 (diagnos och kluringar)
  • Multiplikation med bråk. MatteDirekt år 8 sid 115
  • Division med bråk
  • Addition av bråk med olika nämnare. MatteDirekt år 8 sid 133. (kopia i pärm)
  • Skrivövningar om bråk
  • Tärningsspel med bråk. Det är inte riktigt spelbart men en intressant idé.
  • bråkfrågor i ppt Detta är en powerpointövning där eleverna sammanfattar kursen och tränar sig i att använda matematiska begrepp.
  • Övning. En variant av Arbetsblad 2:9 ovan. Giriggris med bråk. Tag en tiosidig tärning. Nämnaren bestäms i förväg till sex. Slå bråk med tiosidiga tärningen som täljare. Slå flera gånger och addera bråken. Om bråket blir större än ett förloras alla bråkpoäng i omgången. Om man stannar adderas bråken och skrivs upp. Gör vid behov om till hela och delar. Man kan byta täljare mellan omgångarna och även slå med sexsidig tärning för att bestämma nämnaren.
  • En powerpoint med frågor om bråk i år 6. Eleverna svarar på frågor i punktform och ritar enkla bilder. Syftet är att öka begreppsförståelsen. den kan fungera som test efter att eleverna jobbat med webbmatte.se. Finns även i år 6.