Exempel på hur en elev skrivit en text som tillför något till originalet

Jakobs exempel

En del som jag tycker saknas i texten är Provokativ marknadsföring. När man marknadsför sig genom reklam så är det lätt att bli en i mängden, detta problem kan man motverka genom att använda sig av provokativ marknadsföring. Provokativ marknadsföring är när man genom att bryta tabun och sociala normer för att väcka uppmärksamhet. Provokativ marknadsföring är i regel negativ för fysiska produkter men används ofta för medierelaterade produkter.

Mattias exempel

Ett par marknadsföringstips till dig som precis startat ett företag!

• Ta en titt på andra branscher och företag om du behöver lite inspiration inom kundområdet plus andra nyttiga verksamhets områden. Detta kan du lätt göra om du söker via internet på det företag du tror håller det mått du vill uppnå. Du kan även hitta lite intressanta idéer inom tidningar och TV-media, men även i olika affärer och storcentrum.
  • Låt dina kunder sprida ordet om ditt företag vidare! Detta kan du lätt anordna om du skapar ett litet system där de kunder som rekommenderar ditt företag belönas. Du behöver inte belöna dina kunder med något dyrt, utan dina kunder kommer uppskatta om de får något litet i gengäld för att de hjälpt dig med att införskaffa nya kunder. Exempel på något du kan belöna dina kunder med är självklart företagsköpta biobiljetter (En av kundens bästa belöningar) men även olika sorters rabatter och kundservice, antingen inom ditt företag eller till någon annan.
  • Tänk ofta på inspirerande miljöer, det kan öka din kreativitet. Om du har svårt för att hitta nya knep för att fortsätta framåt i ditt företag så kan du blicka bakåt till någon trevlig stund du upplevt. På så sett kan du kanske få kreativa förslag på att förbättra ditt företag. Har du möjligen varit med om ett trevligt företag som behandlade dig som en adlig kund? Försök då återskapa de knep de använde inom ditt företag.
  • Lär dig utnyttja sociala medier. Idag använder nästan alla människor sociala medier så som Facebook, Tvitter, blogg.se och Instagram. Om du kan lära dig att på rätt sätt (alltså utan att spamma) utnyttja styrkan inom dessa sociala nätverk och bloggar så kan du få ut ordet om ditt företag och om det du erbjuder mycket billigt och smidigt. Denna typ av marknadsföring kan vara rätt tidskrävande och svårt att framföra runt om i Internet utan spam (vilket är mycket irriterande och något alla undviker). Men klarar du att undvika den fällan så är detta ett mycket effektivt vapen inom reklamering.