Exempel på hur en elev motiverat vilket avsnitt som är viktigast

Jakobs exempel

Jag tycker att en av de viktigaste punkterna inom marknadsföring är kundrelationer och därför valde jag ”Håll kontakten”. “Dina nöjda kunder är dina bästa kunder. ­ det kunder som har köpt av dig kan du be dem marknadsföra din produkt! Om du tar hand om din kunder så löper du en större chans att de kommer tillbaka till just dig.” Jag har valt detta stycke eftersom att jag tycker att en kunds omdöme väger tyngre än vad ett företag säger och tycker om sig själva. Ett exempel på detta kan vara t.ex. en hamburgerkedja som säger att dom har världens godaste hamburgare om alla som du känner som har varit där tycker att hamburgarna smakar dåligt så kommer man själv inte åka dit för att äta. Samma sak gäller även service, även om hamburgarna är goda fast bet är dålig service så är det inte ett ställe som man återvänder till.

Mattias exempel

Några marknadsföringstips

• Ta en titt på andra branscher och företag för att få en viss inspiration till att skaffa nya kunder.
  • Använd referenser. (Låt dina kunder rekommendera)
  • Tänk ofta i inspirerande miljöer, det kan öka din kreativitet.

Jag tycker att dessa marknadsföringstipps är viktigast för att de kan hjälpa personer som precis startat ett företag, eller funderar på att starta ett. Detta är för att dessa tips kan anses som lite "kött på benen" så att säga. Men enligt mig är punkterna lite för korta. För det första fattas det exempel inom vardagliga situationer, hur kan man ta en titt på andra branscher och företag? Hur ska man låta sina kunder rekommendera? Vad menas med att tänka på inspirerade miljöer? Och för det andra så är det alldeles för få punkter för att kunna hjälpa personer som vill ta sitt företag seriöst.