Ett projekt om problemlösnning för år sex till sju ungefär

Förberedelser

• Vi går igenom olika metoder för problemlösning
    • Börja med att skriva av uppgiften och ordna informationen på ett tydligt sätt. Se till att du förstått uppgiften. Skriv ner vad du behöver ta reda på för att lösa uppgiften.
    • Diskutera med en kamrat. när du förklarar problemet kanske du kommer på en lösning.
    • Pröva
    • Rita en bild
    • Rita ett diagram
    • Gör ett flödesschema
    • Gör en tabell
    • Försök göra om problemet till ett enklare problem och lös det. Det ger värefull erfarenhet som hjälper dig vidare.
  • Låt eleverna jobba med några uppgifter där de får tips om vilken metod som passar.
  • Visa och diskutera några lösningar.
  • Varför ska man redovisa snyggt?
    • För att få fler poäng på provet
    • För att visa läraren hur man tänker.
    • För att kunna redovisa för en kamrat eller för klassen och därmed undervisa andra.
    • För att man lär sig genom att formulera.
    • För att det ingår i målen och kriterierna för de högre betygen.
  • Gå igenom med en PowerPoint som visar steg för steg hur man kan bygga upp en bra redovisning av en lösning.

Projektuppgift

• Uppgiften är att lösa tre uppgifter av de som ges nedan. Lösningen ska redovisas så utförligt och tydligt som möjligt. Det är inte svaret som är det viktiga utan vägen dit.
  • Du ska tala om vilken metod du använt vid din lösning. om möjligt ska du lösa dina tre uppgifter med olika metoder.
  • Lämna gärna in digitalt och ange om det får publiceras på wikiskola.
  • Detta är en inlämningsuppgift med en deadline.

Uppgifter att lösa

1. Hur många fotbollar finns det i skåpet, frågar Håkan? Det är sex stycken plus två tredjedelar av alla fotbollar i skåpet.

2. Skriv talen 1, 2, 3, .. , 10 med hjälp av fyra fyror och de vanliga räknesätten.

Exempelvis är 1 = 4/4 + 4 - 4
  • Facit till uppgift med fyra fyror
  • Kan man göra motsvarande uppgift med bara tre fyror? Hur vet du det?
  • Kan man göra en liknade uppgift med fyra eller fem femmor? hur vet du det?

3. Vid en skidtävling med masstart var det vätskekontroll vid varvningen då skidlöparna åkt 7,5 km. När sista åkaren passerat hade det gått en och en halv minut och ledaren låg då en kilometer före. Vilken hastighet hade skidåkarna? (Lätt).

4. En svensk enkrona tillverkad 1942 eller senare väger sju gram. Det svenska tiokronorsmyntet väger 6,60 gram. pelle samlar sina mynt i skål och beslutar sig för att ta reda på hur mycket han har och väger mynten. De väger 165,2 gram. Hur mycket är hans pengar värda? kan det finnas fler lösningar?

5. Ett udda tresiffrigt palindromtal är delbart med sju och ett annat primtal. Dess siffersumma är åtta. Vilket är talet? Eller finns det rent av fler än ett som stämmer med uppgiften?.

6. Hitta ett bråk som är mindre än 1/5 men större än 1/6.

7. En snigel befinner sig på botten av en torrlagd brunn och besllutar sig för att krypa upp. Snigeln kryper tre decimeter uppåt under en dag men den halkar ner en decimeter under natten. Hur många dagar och nätter tar det för snigeln att komma upp+ Brunnen är tre meter djup. (Lätt).

8. Det finns ett tal. Multiplicera det med tre. Därefter drar du ifrån 2. Tag nu det tal du har och multiplicera det med sig självt. Lägg till 5. Dividera med sex. Då får du resultatet 29. Vilket var talet du startade med? (Lätt)

9. Tre killar gick till OKQ8 för att köpa hamburgare. Den hungrigaste köpte hälften av alla hamburgare de hade plus ytterligare en halv. Hans kompis gjorde lika dant och det gjorde även den tredje killen. Då var alla hamburgare slut och expediten sa:

- Vad konstigt, jag har inte behövt dela en enda hamburgare!

Hur många hamburgare fanns det från början. .

10. Pia och Lisa bor 2 km ifrån varandra och cyklar hemifrån samtidigt. Pia cyklar i 10 km/h och Lisa i 20 km/h. Var möts de? (Lätt)

--hakan 13 februari 2009 kl. 22.44 (UTC)