Ett filmprojekt vt 2010

Vi ska göra en film

Syfte

Skolans lärare vill att ni elever ska kunna använda film som en redovisningsform. Då kan ni visa vad ni kan på fler sätt än prov, uppsatser och powerpoints. Syftet i detta projekt är att ni ska öva er på att göra film. man kan göra på många olika sätt men ni ska göra en film på något sätt. Ni väljer hur.

Grupper

• Gå in på http://norrwikin.se där det finns en sida för din klass. Skriv in vilka som ingår i din grupp på sidan om filmprojektet.

Klart vecka 22

Uppdatering. Er film ska klar för visning vecka 23. Filmen ska ligga på youtube eller Gemensam / Elever.

Ämne

Filmen får handla om vad som helst som inte är stötande. Parodier, skämtfilmer, skolarbeten - allt är tillåtet.

Om ni inte kommer på något ämne får ni göra en film på ämnet sommarlov.

Teknik

Helst ska ni jobba i nya Edubuntu men ni får göra det som funkar bäst för er.

Upphovsrätt

Ni får bara lägga upp sånt som ni gjort helt själva på youtube.

Tillägg till firefox

• Plug-in för att tanka ner video från Youtube. Tänk på att du inte får ladda ner saker utan tillstånd från den som skapat innehållet. Annars bryter du mot upphovsrätten.
  • Yoono ger dig möjlighet att följa vad som händer på twitter och facebook utan att vara på den sdan. det kommer upp små meddelande ner till höger på skärmen.
    • Firefox - verktyg - tillägg - hämta tillägg - sök på Yoono.
  • Den här kan jag inte rekommendera annat än till egna tester på datorn. Youtube-mp3.

Viktigt Det finns mycket fritt material på nätet. Se denna tipsfilm.

Avidemux

Om du uppgradera Edubuntu får du Avidemux som du kan klippa film med. Läs instruktionen.

• Du kan ta någon film som ligger på nätet och tanka ner för att få ett material att testa på. Observera att det inte är tillåtet att ta vilken film som helst.

Redigera film

Tips och Trix

• Skapa din egen musik. Gratis musik??
  • gratis bilder
  • Mappen elever på Gemensam är en bra plats för att utbyta (stora) filer.

Tävlingen

Metro Video Challenge heter en tävling. Tyvärrr kan vi inte vara med för man måste vara 18 år.

www.kill.se/dittnamn