Diskussion:Mindset

Ställ frågor till eleverna

Kanske göra det så enkelt som att vi beskriver varje förmåga ovan i ett formulär och låter elverna ranka på en skala från 1-10 hur bra de är på förmågan. Om klassen gör det och man tittar på sammanställningen i Drive så får man ett bra diskussionsunderlag och eventuellt svar på frågan vilka egenskaper vi ska fokusera på.

Formuläret kan se ut ungefär så här (se nedan) och jag tänkte vi kan hjälpas åt med att formulera frågorna och sedan kopiera ut formuläret till alla mentorer (eller ett per klass).

Tolkning av resultatet i TE14A

Vid analysen av resultatet framkom att eleverna förvisso behöver öva muntlig framställning och grupparbete men det är också sådant vi övar i skolan. Kvarstår fem områden som eleverna inte anser sig behärska fullt ut.

Fokusera:

• uthållighet
  • hinder = utmaning
  • självkontroll
  • kritiskt tnk
  • planering

Bilden är samstämmig med resultaten i TE14B

Vi beslöt att börja med ett projekt att stärka elevernas självkontroll.

Självkontroll

Min skiss

Vi utgår från mashmallowtestet.

Först designar vi ett test som eleverna gör enskilt. Testet filmas så att eleven kan dra lärdomar från filmen.

Eleven ska sitta och läsa en bok. Mobilen ligger på bordet bredvid eleven. Instruktionen är att eleven ska läasa koncentrerat och inte låta sig störas.
Ett meddelande plingar till i telefonen.
Belöning ?

Eleven får titta på filmen.

Därefter läser vi på om mashmallowtestet och ser filmer mm.

Eleven får spela in sin egen kommentar till filmen och gärna publicera på youtube

Slutligen gör vi om testet och ser om det sker någon förbättring.

Jessicas

Syfte: övning i självkontroll – kopplat till belöning?

Tid 10 – 15 minuter

• Eleverna sitter isolerat i klassrummet och ska läsa en text samt besvara ett par frågor.
  • mobilen ska ligga på bordet men den ligger upp och ned dvs displayen är inte synlig.
  • Hen informeras om att det är strikt otillåtet att använda mobilen, - om de klarar av att inte röra på mobilen under den utsatta tiden belönas de med….? Bestraffas de med att mobilen konfiskeras resten av dagen? ( kan testet göras med bestraffning eller är det belöning som gäller?)
  • Vid tre tillfällen ska sms skickas till mobilen.
  • Eleverna filmas

Andra idéer

ostbågar, ät en och låt bli

Gärna att vi sprider filmerna viralt. The mashmallow challenge.

Gamification - inte bra, skapar beroende.

Tobak och drogberoende.

OLW-utmaningenen på webben.

Pomodorometoden

Fundera ut din belöning och iscensätt med en vän.

Länkar

Wikipedia:Stanford_marshmallow_experiment
Wikipedia skriver om Marshmallowexperimentet_vid_Stanfords_universitet
TED U, Joachim de Posada
Wikipedia:Delayed gratification
Bannister - Drömmilen
Why you will fail to have a great career | Larry Smith | TEDxUW - om ursäkter och mål.
The Mature Marshmallow Test
TEDxVictoria - Derek Jacoby: A Hackerspace for Biology - Kul som jag bara råkade hitta.

Om mindset och entreprenöriellt lärande

Vilka skills vill vi utveckla?

Ta ett test

Hur vill du vara?

Fundera över vilka egenskaper som är viktiga genom att läsa detta inlägg och svar på Quora

What do likable, pleasant people do differently?

Den här artikeln beskriver hur en person förändras av att vara programmerare, hur yrket påverkar personligheten. Den är humoristisk och författaren har distans till sig själv. Jag känner igen några kompisar i beskrivningen.

What are some real life good habits that programming gives people?

Utveckla goda vanor

Frågan och svaret gäller 20-åringar men är väl värda att ta in redan på gymnasiet. enkla men kloka råd. Förmodligen är råden så präktiga att de kan vara svåra att ta till sig när man är ung. Jag är själv inte på spåret helt och hållet....

How should a 24-year-old invest time?

Studieteknik

What is the best study method

Matematik

Should i give up on math?

Diverse som ska sorteras

What should a person do if they feel they are mediocre?
What steps can I take to discover my passion?
How can I accelerate my personal growth?
What are the most productive ways to spend time on the Internet?
What is the best study method?
What are the best daily routines of highly productive people?
How can I figure out what I really want to do with my life?
What small lifestyle changes have the biggest impact?
Is it possible for someone to be smarter than his/her IQ indicates?
Why are so many people content with just earning a salary and working 9-6 their entire adult life?
What do you do when you find nothing interests you in your life?
I am ambitious, talented and intelligent, but I lack willpower, discipline, and organization. I am an impulsive procrastinator of the highest order. What can I do to improve?
What can I learn right now in just 10 minutes that could be useful for the rest of my life?
What is the best study method?

Mycket bra kommer upp på ämnet Self-Improvement

Uthållighet

Det är viktigt att öka sin uthållighet. Vissa uppgifter är tråkiga men måste ändå göras. Här kommer ett tips från Quora:

What is the most productive thing I can do when I'm bored?

Nyfikenhet och lust

Hjärna lärande

Det framväxande forskningsfältet hjärna – lärande

Brainology

Brainology är ett (betal-) program som tagits fram av Carol Dweck. Vi försöker skapa ett likna de program på denna sida, fast med fria resurser. Programmets hemsida heter MindsetWorks. Kolla Mindset Works School Kit.

Brainology bygger på ett pek av Blackwell.

Carol Dweck

Paul Tough

Martin Renton

James Nottingham

Lars-Eric Uneståhl

hemida
SKOLK

The Curiosity Cycle

Länkar att kolla på

MindShift

Artikel i Times

Lumosity

Det handlar inte så mycket om motivation men är bra för att träna hjärnan:

Lumosity

MyMindset

Mindset Journal är en hemsida som verkar funka på liknade sätt som jag vill. Man har en personlig sida där man håller kontakt med coachen och ser sina framsteg.

Growth Mindset

En bok jag besällt.

Actualized.org

En sajt med filmer om att utveckla sig själv.