Diskussion:Digitalt skapande

Kursplanen

Kursplan för Digitalt skapande

Centralt innehåll

1. Analoga och digitala skapandeprocesser, skissarbete både utan och med digitala verktyg.
  2. Gränslandet mellan konst och teknik samt hur det formar skapandeprocesser.
  3. Kombinationer av olika uttryck för digitala produktioner.
  4. Digitala verktyg för skapande och gestaltande. Hur man väljer lämpligt verktyg för skapande och bevarande.
  5. Programvara och hårdvara som används för skapande i olika estetiska uttrycksformer.
  6. Samarbetsformer vid digitala produktioner.
  7. Presentationsvägar och spridningsvägar för digitala produktioner, till exempel internet, digitala tryck och olika lagringsmedier.

Förmågor

1. Kunskaper om digitala och analoga skapandeprocesser.
  2. Förmåga att skapa och gestalta olika uttryck med digitala verktyg.
  3. Kunskaper om digitala verktyg för att skapa och gestalta olika uttryck.
  4. Förmåga att samarbeta via webb och nätverk, både synkront och asynkront.
  5. Kunskaper om plattformar för digitalt samarbete.
  6. Kunskaper om olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner.

Kunskapskrav

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera digitala och analoga skapandeprocesser. I eget skapande och gestaltande prövar och använder eleven med säkerhet digitala verktyg och några olika estetiska uttryck.

Eleven gör en välgrundad och nyanserad jämförelse av olika verktygs användbarhet för olika ändamål. Eleven väljer efter samråd med handledare lämplig programvara eller hårdvara för några olika uttryck. Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val av program- eller hårdvara.

Eleven samarbetar med säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med säkerhet via webb och nätverk. Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner. Dessutom producerar eleven själv i några olika format samt motiverar utförligt och nyanserat sina val av format. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.