Din första lägenhet

Det här är en kursplan i teknik enligt LGr11

Temats område

Min första lägenhet. ritning, modell, möblering och budget.

Förankring i kursplanens syfte

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

• identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

Innehåll

I centrala innehållet för årskurs 7–9 finner vi:

• Tekniska lösningar för hållfasta och stabila konstruktioner, till exempel armering och balkformer.
  • Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större system, till exempel vid produktion och distribution av elektricitet.
  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag

till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.

• Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande

ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller. Enkla, skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions- och teknikutvecklingsarbete.

• Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala

aspekter,

Konkretisering av mål

När du har arbetat med det här området ska du:

• kunna göra ritningar
  • kunna bygga en modell efter ritning
  • kunna dokumentera ett projekt
  • ha kunskap om hur man bygger hus på riktigt, exempelvis vad gäller material, byggmetoder, etc.

Samverkan med andra ämnen

• ha kunskap om stadsplanering ((Sh)
  • Budget, inredning (HKK)
  • Skala (Ma)

Arbetssätt

Ur läroplanen, 2.2:

läraren ska:

• ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel.

Aktiviteter:

• Studera ritningar på lägenheter från Hemnet.
  • Studera en ritning, vilka symboler finns osv,
  • besöka Stockholms Stadsmuseum,
  • besöka ett bostadsområde och titta på den yttre utformningen

Bedömning

Ritning, modell,

Test av inredning bebolighet.

1. kan du laga köttbullar med potatismos och äta det.
  2. var sover du?
  3. kan du bjuda sex pers på middag?
  4. var pluggar du?

Dokumentation

Eleverna får skriva en rapport som innehåller ritningar, skisser, bilder på modeller, budget, inköpslistor, etc.

Reflektioner

Behöver arbetsplanerna omarbetaas/hur?

Detta är ett klassiskt teknikprojekt men vi har ingen sådan arbetsplan för tillfället.

Kan detta göras i samarbete med annat ämne?

Hem- och konsumentkunskap, Samhällskunskap och matematik.

Behhöver vi nytt material/läromedel för att bedriva den undervisning som Lgr 11 förordar?

Deet behövs pappskivor, pappersknivar, lim, färger, hjul, kugghjul, etc. Det behövs underlägg att bygga på.