Carbotanium

Johar Atta 15 september 2014

Carbotanium Carbotanium är en patenterat kompositmaterial som uppfanns av Modena Design, av det italienska bilföretaget Pagani. Det är en kombination av beta-titan-legering med avancerade kolkompositer, som har en matchad sträckgräns och elasticitetsmodul förhållande. Carbotitanium är en komposit av kolfiber och en beta titan-legering. Använder styrkan i Titanium och håller samtidigt dem lätta egenskaperna hos kolfiber. Används sällan på grund av hög kostnad. Kristallstruktur HCP (nedan 882,5 C)

BCC (över 882,5 C)

Atom diametern 0,320 Densitet 4,54 g. cm-3 Smältpunkt 1667

Erfarenheter allotrop transformation (α-> β) vid 882,5 C. Reagerar starkt med syre, kväve, kol och väte. Svårt att extrahera -> dyrt. Hög styrka och seghet. Används av ett italienskt bilmärke som heter Pagani Kommersiellt ren (CP) titan alfa och nära alfa titanlegeringar Alfa-beta titanlegeringar.  Olika kristallstrukturer och egenskaper tillåter manipulering av värmebehandlingar för att producera olika typer av legeringsmikrostrukturer för att passa de nödvändiga mekaniska egenskaper.