Brev till föräldrar vars elever inte skrev tillräckligt bra rapporter

Hej, det här är ett mejl som går ut till vårdnadshavarna till några elever som inte skrivit klart sina labbrapporter denna vecka.

Jag tycker att eleverna ska kunna skriva labbrapporter enligt en viss form, med rätt rubriker. Därför hade vi en laboration denna vecka där eleverna gjorde tre små laborationer. Alla tre laborationerna ska rapporteras i en rapport som ser ut som denna exempelrapport: http://wikiskola.se/index.php?title=Skriva_labbrapport

Det är viktigt att använda rubrikerna på det sätt som exempelsidan visar för att det ska vara lätt att läsa en rapport. Men det är också viktigt för att eleverna ska få ordning på sina tankar. Rapporterna till dessa korta labbar behöver inte vara långa, det kanske räcker med en mening under varje rubrik. Men det gäller att skriva rätt sak under rätt rubrik. Ofta är det svårt att skilja på resultat och slutsats. Sådant övar man på i denna övning. På köpet lär man sig det naturvetenskapliga sättet att tänka vilket är ett av målen i no.

Nå, det jag vill är er son/dotter ska skriva dessa tre rapporter så som det ska se ut. Rapporterna ska publiceras i bloggen. För att jag ska hinna bedöma detta måste det vara klart på tisdagen den 31 maj.

MVH Håkan Elderstig