Bredängsarenan

plotta på Google-karta

Enklaste QR

inlagt vt 14

Varje kontroll har QR som ger kartbit och sträcka till nästa.

Vid mål verifierar man att

• alla kartbilder finns
  • att de kommit till telefonen i rätt ordning och rimlig tid
  • att de laddats ner av QR-läsare (om det går att göra)

På så sätt har man ett enkelt otekniskt fuskkontrollsystem.

Kolla status på program för detta.

QR-tidtagning

Se om man kan hitta (utveckla9 ett enkelt system för QR-tidtagning. Bra för ledare på ungdomskurser, idrottslärare m fl.

1. Man delar ut brickor med olika QR-kod.
  2. Före start skriver man in namnet.
  3. Start sker genom att läsa av koden och springa iväg på signal som genereras då den lästs in.
  4. Klicka vid målgång f a lagra exakt tid oberoende av scanningen. Scanna för att läsa av vem som ska få sluttid. Beräkna löptid och uppdatera resultatlistan.

QR-stämpling

Vid start, mål och kontroller läser man QR-koden, kommer till sidan, anger sitt lösen eller någon kod sen springer man vidare, QR-stämplar osv. Vid målet får man en tid och kommer upp på listan.

Här finns ju en fuskmöjlighet om man fotar koden med en annan telefon och sedan sitter hemma och genererar tider men det kan man kanske fixa genom att kolla telefonens läge med GPS….

Men som en övningsgrej är det en riktigt bra idé. nackdelen är att telefoner är ömtåliga och att stämplingen tar viss tid. men för motionärer som ändå har med telefonen för att lyssna på musik.

Accelerometerappen kan regga att man i alla fall springer. Koppla det till en löpapp som har gps och visar att man rundat vissa punkter åtminstone på ett ungefär. En app är jobbigt men grunden med QR-stämpling är synnerligen enkel och funkar på fler telefoner.

Bra skydd för telefonen ett måste.

Stämplingsappen

I sitt allra enklaste utförande springer barnen med någon gammal telefon och tar bilder av qrkoden. Sen kan man ha en sida där de laddar upp bilderna och så kollar sidan att de sprungit banan. Eller så låter man datorn fota telefonbilderna.

Läs QR och telefonen sänder positionen. Appen kollar att man tagit alla kontroller, räknar ut tiden och sätter upp det på resultatlistan (den personliga eller den totala).

Vi vill ha tracking i html5 (eftersom det finns QR-scanning) så att vi slipper utveckla appar.

QR bakgrund

QR och sociala medier

Gilla Wikiskola

http://www.marketingprofessor.com/mobile/sharing-content-on-social-networks-with-qr-codes/ Den här sidan visar hur man går hit

Och fyller i url till facebook/Wikiskola så att man får en QR-kod som gillar sidan när man scannar den. Detta skulle kunna användas rakt av som en orienteringsgrej i enkel form. varje löpare som kommer till en kontroll kommer upp i tidsordning på fb-sidan. Inte det mest smidiga men visar på potentialen.

Google Maps allmän kodning

Vår karta på Google

Skicka mitt ID till kartan

Testa ed mobilen

• tror det är en sida du kan surfa till med en iPhone och få positionen.
  • Var är du? Man skule kunna göra en QR-kod på detta. Det talar om var man är på Qoogles karta. Men kartan har dålig upplösning. Det måste kombineras med att info om varm na är kommer upp nån stans. Det är dock et första sätt att visa på QR i telefonen. Om man kunde byta vilken karta som scriptet använder och om man kunde lagra användarens ID i en DB så vore det klart.

Fler länkar