Borrning

Vad är borrning?

Defenitionen av borrning kan variera beroende på den process och metod man utför borrningen på. Vanligast är det ändå att man ser borrning på det sättet att man borrar olika hål i material som t.ex. trä och metall, men det kan även ses som en metod av att slippa eller skära i material. I huvudsak är själva borrningsprocessen ett roterande spikföremål. Det är ett maskinverktyg som oftast drivs med elektricitet, pneumatik eller hydraulik. Matningsrörelsen är axiell. Kopplat till ett verktyg, en slags borrmaskin, sitter ett detta spikföremål som oftast är spiralvridet för att skärspånorna enklare ska matas ut ur borrhålet. Borrning tillhör tillverkningsteknikens kategori skärande bearbetning. Med olika typer av borrar och borrmaskiner kan man borra hål i de flesta material med en diameter från delar av millimeter till flera meter.

Enkla borrverktyg från 30 000 år f.k.
Wood-drill hg

Borrningens historia går tillbaka ända till 35 000 år f.k. Den tidiga människan, Homo Sapiens, var de som man tror upptäckte borrningens metoder och dess användningsområden. Man har även hittat tecken på att Mayafolket använde denna metod en hel del. Man använda vassa stenar som flinta, vilket man tidigare använt för spjut och annat, och processen gick till på det sättet att man höll stenen emellan sina händer medan man rullade den fram och tillbaka i samma position så man kunde skapa ett hål i olika material. Denna debut-version av borrning var väldigt enkel men inte så effektiv. Man kunde borra i de mesta material man använde under den tiden, som trä, dock tog det tid. Material som var hårda som sten var nästan omöjliga att borra i då.

De första perforerade borrhålen (d.v.s likformiga hål, alltså att man kunde massproducera ett sorts borrhål till en viss grad) har hittats gjorda av, och även i för den delen, människoben, elefantben, snäckor, horn osv. Dessa tros var gjorda under den senare delen av "The Upper Paleolithic Era" vilket är 50 000 - 10 000 f.k.

Bågborren, även kallad remborr, är den första av maskinborrarna med deras fram och tillbaka auto-rotation. Den tros blivit uppfunnen ca 10 000 år sedan. I bilden kan man få en ganska klar uppfattning om hur denna maskin fungerar. Borren har hittats både i Pakistan och Indien men även Egypten. Det var den tidiga revolutionerande uppfinningen för borrmaskinernas industri.

Den riktigt revolutionerande borrmaskinen kom långt senare. 1889 skapades det första elektriskt drivna borrmaskin-exemplet. Den eldrivna snurrande spetsen blev snabbt en storsäljare i byggbranshen och förenklade en byggares arbetsliv något otroligt.

Idag finns den eldrivna borren i många olika versioner och framförallt i otroligt utvecklade och avancerade.

Skapande med borrning

Det är ganska enkelt att sammanfatta vad man kan skapa med hjälp av borrningen trots att det är ett så brett användningsområde. Den största användningen utav borrning är att sätta ihop olika material från singular till plural. De är som konjunktionerna i meningar, det som sätter ihop allt. Trots detta var det ju borrens första syfte att göra hål. Vad kan man göra med vardera saker och varför satt man inte ihop material från början? Jo, med ihop-sättande borrning kan man t.ex. fästa två träplankor till varandra eller en metallbit till två olika väggar så de kan bli fästas till varandra, t.ex. genom att utnyttja varandras vikt genom metallbiten/bitarna. Det är så man gör hus idag, genom olika fästningsmetoder av väggarna med borrning. Träplankor som borras ihop kan t.ex. bli en stol eller ett bord. Alla möbler är i stort sett byggda utav borrning.

Insidan av en ihopborrad data

Utan att märka av det så mycket så är faktiskt i stort sett allt mekaniskt, elektroniskt, ja nästan allt byggt av människor nuförtiden är på ett eller annat sätt ihop-borrat förutom områden som textil, plast, handgjort, smycken, mindre material osv. Ett keyboard t.ex. är ihopsatta plast eller metallbitar med hjälp av borrande. Ljudkorten och högtalarna som spelar upp det digitala är placerade med hjälp borrning, precis som alla komponenter i en data är insatta i databoxen. Själva boxen är flera metall-/plåtytor ihopborrade. En bil eller lastbil är motorer, bränsleomvandlare och andra delar också ihopborrade till ett rörande föremål kallat fordon.

Större objekt som moderna broar, fartyg, flygplan osv är också gjorda med borrning. Så tekniskt sätt är borrning essentligt vår dagliga moderna värld. Dock är det inte så uppmärksammat bland vanligt folk.

Mackinac Bridge

Som alla vet så använder man borrning mycket i snickrande och därför också mycket i skolans ämne träslöjd. Även i TIS finns ju det där träslöjds-liknande rum för el linjen och i teknik kommer vi också bygga saker som kan inkludera borrning, så till och med elever i skolan använder borrning, speciellt vi i TIS.

Annan användning borrning

Borrning har även andra användningsområden. Man borrar i berg, marken, under havsbotten och liknande, i huvudsak för att skapa el/vatten/olje-ledningar för hushåll, byggnader osv. Här är några videos angående olika metoder av borrning

Borrning av berg
Fiber-styrd borrning
Styrd borrning för fjärrvärme
Första borrningen i Mars (loopad)

Man har även använt borrning i olika forskningar. Speciellt i rymdforskningar när olika maskiner landat på andra planeter brukar man borra hål i marken där för att få reda på olika faktorer om planeten. Den sortens borrning sker med de mest avancerade borrarna. Materian man borrar i planetens jord samlar man även upp för att ta hem till Jorden och testa där med noggrannare och säkrare maskiner.

Källor