Bilen - konsekvenserna för samhället

Vad är konsekvenserna för hela samhället?

Bra Konsekvenser: vi har kunnat färdas till våra destinationer så mycket snabbare än att gå, vi behöver inte gå vi kan sitta och komma ditt vi ska. Vi kan hjälpa folk som är i nöd alltså när folk har hjärtatacker eller något fel och håller på dö så har vi ambulans och kan hjälpa folk.

Dåliga Konsekvenser: Försämra miljön, Folk dör i bilolyckor, Folk kör när dom är berusade vilket kan leda til värre konsekvenser, bilstölder är ett stort problem och det är också en stor anledning till att folk dör för att dom kör vårdlöst, det är en massa försäkring och räkning som man måste lägga ner på bilen vilket kanske folk inte har i med att dom kanske inte har pengar för att göra det.

Japanese car accident

Eetiska aspekter

MIljö aspekter är att bilen förorenar våran atmosfär, vi släpper koldioxid vilket leder till klimatförändringen, när man använder bilen så försurar det sjöar vilket gör så att allt i sjön dör tillslut därför har folk börjat ta tunnelbanan, och cykla än att ta bilen till jobbet. Det sker massa med olyckshändelser pga att t.ex när oljeriggar går sönder och oljan går ut till haven vilket gör så att fiskar och allt som lever i vattnet dör.

Ett stort problem är om kvinnor eller män som ska ha rätt till att köra bil. I Saudiarabien så har kvinnor ingen rätt alls att köra bil, det ska inte vara så, här i sverige så har vi jämnlikhet att både män och kvinnor får köra det ska vara så för alla har en rätt till detta, men det finns dom som inte tycker att kvinnor borde ha rätt till att köra bil för att dom tror att kvinnorna kommer, krocka, är för aggresiva förare, köra berusade och gravida borde inte få köra enligt män men alla ska ha rätt till att köra. Det är bra att vi har jämnlikhet i Sverige så alla har rätt till det dom vill.

Sociala, aspekter

Bilen har gjort så vi kan åka på våra resor istället för att flyga till våra resor, man kan få plats med hela familjen i bilen så man kan resa tillsammans.

Man kan ta med sina bilar till sina semestrar och ha med sig bilen vart man än åker.

Vardagen blir så mycket bättre med bilen eftersom att vi färdas till våra jobb, eller destinationer ur huvudtaget mycket snabbare.

att man kan modifiera sina bilar och alla kan komma fram till en och säga fina saker om bilen vilket skapar ett socialt samband med folk som gör att man går på bil fester och bil mötningar och visar upp sin egna bil då skapar det en grupp med folk som tar sina projekt till folket och blir dömda för det.

Man kan få ett socialt liv med ens egna barn när man kör dom till träningen så att man skapar ett större samband med kärlek förhoppningsvis.

2000 WRC Acropolis Day3 Sainz

Kulturella, aspekter

Bilen är en frihetssymbol på ett det sättet att man bestämmer själv vad man ska göra med sin bil. Man har en rostig liten bil och det är en frihetssymbol för att du gillar den och man får göra vad man vill med bilen och ingen kan säga åt dig vad du ska förändra med din bil.

Bilen är en stor kulturell aspekt som att dem rika åker i deras sport bilar och offroad bilar, medans dom som är mindre förmögna har deras små mindre sport bilar, eller deras små skruttiga bilar som dom glider runt i. En persons bil reflekteras mycket på föraren det är sant , om bilen är jätte modifierad så vet man att föraren är en person som gillar fart, eller han med den låga nissan som är en glad kille, så bilen är en mycket stor reflektion till föraren.

Bil entusiaster är en samman förd grupp, bil scenerna runt världen är kulturellt, alla dom respekterar deras bilar med kärlek, bil scenerna har växt genom 1900-talet tills nu, alla uppgraderar sina bilar till en hobby och spenderar pengar på det. Det blir en kulturell aspekt på ett speciellt sätt vissa ber till en gud men dom som älskar bilar kanske anser deras bilar som något heligt det är på samma sätt förutom att man inte ber till en bil gud.

Ekologiska aspekter.

Många länder vill införa en lag att man inte ska få köra bil överhuvudtaget eller att man inte ska få ta bilen till jobbet. Men det är mest diskutioner och dom tror att om man tar bort bilen överhuvudtaget så kommer koldioxid utsläpen att sluta men det kommer inte att fungera för att folk kommer bli sura över detta och konsekvenserna blir att tåg och bussar kommer bli fulla utav människor. Men man kan inte ta bort bilar så att koldioxid utsläppen slutar för att bilen är en beroende sak för oss alla människor.

Referenser

Wikipedia om trafikolyckor