Beting

Bakgrund

Sveriges resultat i matematik sjunker på ett oroväckande sätt år för år (1). Vi måste göra allt som går för att vända denna utveckling. De länder som är framgångsrika har fler mattetimmar per vecka på schemat och de ger mer läxor än vad vi normalt gör i svenska skolor.

Beting

Vi måste alltså jobba mer med matten för att inte halka efter mer. Ett beting är en uppgift som har en bestämd omfattning och som ska vara klar på en viss tid. Det är en överenskommelse mellan lärare, föräldrar och elev i detta fall. Vi måste jobba mer med matte. Betinget är till för att säkerställa det.

Prata matematik

Lektioner måste användas för att prata matematik. Det är nödvändigt för att öva begrepp och öka förståelsen. Det kan handla om genomgångar i helklass, grupparbeten, att alla jobbar enskilt med samma uppgift, laborationer eller andra aktiviteter. När vi är tillsammans ska vi jobba tillsammans och inte slösa bort tiden på att jobba en och en. Om ni sitter och jobbar i boken på lektionen slösar ni bort fina möjligheter till samarbete samtidigt som ni stör varandra i jobbet i matteboken.

Veckoplanering

Detta är ett förslag till veckoplanering i matematik. Du kan använda det direkt om du tycker att den passar. Det går också bra att använda den som mall. I så fall ändrar du det som du tycker är lämpligt. Jämför med boken och ta bort de uppgifter som du tycker inte passar dig. Lägg in andra uppgifter i stället. Det är viktigt att det fortfarande är lika många uppgifter per vecka. Du kan hämta uppgifter från matteboken, från andra böcker, från stenciler eller från nätet. Självklart kan du ändra och uppdatera din veckoplanering efter hand.

Regel

Regeln är enkel. Du ska göra minst 20 uppgifter per vecka. Om en uppgift har deluppgifter typ a), b), c) så räknas de tillsammans som en uppgift.

Redovisning

Du ska göra snygga redovisningar av uppgifterna. Skriv av frågan och alla fakta från uppgiften så att man kan se i ditt skrivhäfte vad du gjort utan att man behöver titta i matteboken. Skriv ner allt som du tänker om uppgiften så att du visar hur ditt svar kommer fram.

När du löser ekvationer ska du skriva de nya förenklade ekvationerna under varandra.

Kontroll

Vi kommer att stämpla ett datum i ditt räknehäfte varje vecka så att det blir tydligt att du följer planeringen. Detta kan du följa själv men även din lärare och dina föräldrar kan se hur bra du jobbar.

(1) Det visar den nationella utvärderingen, TIMMS-studien, PISA-rapporten och nu senast PRIM som gjordes i Stockholms skolor.