Argument för elever som admin

Det hela är en avvägning mellan användarnytta och TCO-resonemang (total Cost of Ownership).

Argument för att begränsa datoranvändares frihet

1. Det blir för mycket problem med datorerna, vilket kostar för mycket att ordna
  2. De kommer att få virus
  3. De kommer att installera spel och sånt

Argument för att göra eleverna till admin på skoldatorerna

1. Skoldatorn blir en tråkig dator vilket betyder att skolan står för något tråkigt när skolan istället har uppdraget att stimulera en lust att lära.
  2. Annars måste de ha en annan dator på fritiden.
  3. Det gör eleverna delaktiga, vi visar att vi litar på dem.
  4. Flitigt användande ger vana användare som gör mindre fel.
  5. Det finns en enorm kraft i 160 elever som lär tillsammans. De kommer att göra många fle men de komer att fixa många fler. Det är som med open source.
  6. Den begränsade datorn tappar i värde genom att den har minskad funktionalitet. Begränsningarna är av två typer. Dels de irriterande tittillfällena när man vill göra något som inte går för att it-avdelningen ännu inte installerat vad som krävs. Dels de frustrarande när man vill göra något som it-avdelningen av något skäl anser att vi inte får/bör/skall. Hur swom helst sänker detta priset på datorn och detta bode tas med i TCO-kalkylen.