Arbetsplan Materia och värme

Ur den nationella kursplanen i fysik:

Fysikämnet syftar till att beskriva och förklara naturen ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Samtidigt skall utbildningen befästa upptäckandets fascination och glädje och människans förundran och nyfikenhet såväl inför vardagslivets fenomen.

Strävansmål

Skolan skall i sin undervisning i fysik sträva efter att eleven utvecklar kunskap om grundläggande fysikaliska begrepp inom områdena mekanik och värme.

Uppnåendemål

• ha kunskap om några grundämnen, kemiska föreningar och kemiskt-tekniska produkter, (Ke)
  • ha insikt i materiens uppbyggnad av elementarpartiklar och atomer, (Fy)
  • ha kunskap om tryck, värme och temperatur i sammanhang med materiens olika former (Fy 2)

Bedömning

Den nationella kursplanen i fysik skriver att:

• Bedömningen gäller elevens förmåga att beskriva och förklara omvärlden ur naturvetenskapligt perspektiv. Vidare gäller bedömningen hur eleven kan följa, förstå och delta i naturvetenskapliga samtal och diskussioner och därvid uttrycka sina tankar och frågor med hjälp av begrepp, modeller och teorier från biologi, fysik och kemi.
  • Elevens förmåga att argumentera utifrån såväl naturvetenskapliga som etiska och estetiska perspektiv ingår i bedömningen.

Bedömningen i denna kurs

En vanlig form för att bedöma elevens kunskaper är att anordna att skriftligt prov vid kursens slut. Detta är en summativ bedömning som mäter vad du kan just vid slutet. Det är en bedömningsform som testar skriftliga förmågor och förmågana att kunna rabbla inlärda kunskaper.

En bedömning som skeer under arbetets gång kallas formativ. Den ger större möjligheter för läraren att bedöma hur väl eleven kan använda sina kunskaper. Det är möjligt att bedöma kunskaper som visas på flera olika sätt. En stor fördel är möjligheten att ge återkoppling så att du kan förbättra dig.

Vi jobbar med bloggar och wikis i detta område. Ditt arbete och din aktivitet på wikin är viktig. Du ska skriva texter, välja bilder och göra en film. Detta ger ett tillräckligt underlag för att bedöma vad du kan. Om du inte gör allt kan det hända att du behöver göra ett traditionellt prov för att underlaget för bedömning ska bli tillräckligt stort.