Arbetsplan - naturvetenskap i vardagen

Naturvetenskap i vardagen

• ha kunskaper om industriella tillämpningar inom kemiområdet, (Ke)
  • kunna med historiska exempel beskriva hur kunskaper i biologi har bidragit till förbättringen av våra levnadsvillkor samt hur de har missbrukats (Bi 15)
  • kunna med historiska exempel beskriva hur kunskaper i fysik har bidragit till förbättring av våra levnadsvillkor, samt ge exempel på hur de har missbrukats, (Fy)
  • kunna med hjälp av exempel belysa hur kemisk kunskap har använts för att förbättra våra levnadsvillkor samt hur denna kunskap har missbrukats (Ke 12)
  • kunna med hjälp av exempel belysa hur biologins upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild (Bi 13)
  • kunna med hjälp av exempel belysa hur fysikens upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild (Fy 11)
  • ha inblick i några tillämpningar av fysik inom exempelvis medicin, kommunikation och informationsteknik, (Fy)
  • kunna föra diskussioner om resursanvändning i privatlivet och i samhället. (Ke)
  • kunna använda såväl naturvetenskapliga som estetiska och etiska argument i frågor om fysikens tillämpningar i samhället och i tekniska anordningar som förekommer i elevens vardag, (Fy)

Stoff

Stoffet som bör ingå: bakterier och virus (Bi), tryck (Fy), solsystemet (Fy), jord samt atomen (Ke).

Hur våra levnadsvillkor förändrats

Pencillinet botar sjukdomar och hela den medicinska utvecklingen efter det. Mekanik ger hållfasthetslära, konstruktioner och maskiner. Gruvor och metallindustri samt skogsbruket ger upphov till export, företagande och ökat välstånd. Gödning i jordbruket ger effektivare produktion av livsmedel.

Hur förändrades vår världsbild?

Mikroskopet gjorde det möjligt att se bakterier och därmed förstå hur sjukdomar spreds. Bort försvann den religiösa tron att vi blev sjuka för våra synders skull. Tryck är fortsättning på krafter. Här finns Arkimedes, Galileo och Newton. Tillsammans med solsystemet har vi en stor inverkan på människans världsbild.

Atomen är som idé är gammal men den viktiga förändringen kom långt senare när vi övergick från alkemi till kemi.

Området jord ger också ledtrådar till hur naturvetenskapen påverkat vår världsbild. Växter och djur förmultnar och ingår i ett kretslopp. Inte att människor kommer till himlen. Miljörörelsen som startade med tyst vår på sextiotalet. Sur mark och försurning, övergödning, jorden som filtrerar vårt dricksvatten, bekämpningsmedel som hamnar i sjöar och anrikas i djuren.

Diskussioner och argument

De sista tre målen kräver ett stoff av modernare snitt. Lämpligt att plocka från nätet el dyl.