Appar

Syfte

Syftet med teknikområdet är att väcka intresse för apputveckling och låta eleverna öva på att kommunicera i teknik.

Mål

• Efter avsnittet ska eleverna veta hur man kan ta fram en app som kan tillfredställa ett visst behov.

Centralt innehåll

• Teknikutvecklingsprocessens alla delar från idé och modell, produkt eller tjänst till användning och återvinning med praktisk tillämpning av teknik och teknikutveckling inom ett eller flera teknikområden.

Uppgift: skapa en app

Du väljer själv vad den ska handla om men försök välja ett behov som inte kräver en databaslösning.

Om du inte kommer på något så kan du göra en app som beräknar något eller använder action blocks på något sätt.

Ett alternativ är att göra en pluggapp med Pomodorometoden.

Redovisning

När du ska redovisa trycker du på Publish. Länken ser du högst upp. Inbäddningskod får du med den högra knappen, se figur.

1. lägg in din länk på Progress: F1
  2. Redovisning i tvärgrupper på måndag (idé, lösning, reflektion, respons)
  3. Visa gärna din app genom att bädda in den nedan

Du kan lämna din länk nu och jobba vidare för det är en livelänk. När vi bedömer ser vi den senaste versionen.

Redovisning i tvärgrupper (20 min)

Eleverna blir tilldelade en plats vid ett bord i klassrummet i den ordning de går in, för att fördelningen i grupperna ska vara slumpmässig. Borden kommer vara placerade så att det kommer bli fem olika grupper med cirka sex elever i varje grupp. Sedan får en i taget i gruppen presentera den app de konstruerat för de andra gruppmedlemmarna. De andra ska komma med varsitt positiva omdöme samt ett konstruktivt omdöme; detta var bra och detta kan förbättras genom att göra såhär...

Exempel på appar tillverkade med Weld.io

Håkans

Det här ska bli en app där man kan hitta bilder på sig själv när man seglar.

Många exempel på appar

Exempel på snygga appar som elever gjort

Fler exempel på appar

Roman och Dimtris

Windows 10.1 Pro <----- Tryck Här!!!

Vem är nästa talang?