Antimon

Antimony-4

Materialegenskaper:

Relativ atommassa 121,76 u
tillhör ämnesklassen halvmetaller och är en silverglänsande och grå metall.
periodiska systemet numer 51 tecken Sb grupp 15
densitet: 6697 kg/m3
hårdhet 3 Mohs skala
längdutvidgningskoefficient 11 µm/(m·K) (at 25 °C)
värmeledningsförmåga 24.4 W/(m K)
resistivitet xx Ohmmeter(417 nΩ·m (på 20 °C)
Kokpunkt: 1635 ℃
Smältpunkt: 631 ℃
Aggregationstillstånd Fast
Molvolym 18,19 × 10-6 m3/mol
Kristallstruktur romboedrisk
Elektrisk konduktivitet 2,88×106 A/(V × m)
ljudets hastighet 3420 m/s (at 20 °C)
molar värmekapacitet 25.23 J/(mol·K)

Användning

Antimon används som tillsats i bly-, koppar-, tenn- och zinklegeringar för att öka hårdheten. Antimonoxiderna används som färgämnen inom glas och keramikindustrin, och antimon(III)sulfid används inom pyrotekniken. Antimon används bland annat i mascara och batterier, samt som legeringsämne i typmetall, där det ökar hårdheten. I kemiskt avseende liknar antimon metalloiderna inom kvävegruppen, men räknas normalt på grund av sina mekaniska egenskaper till metallerna. Vid normal temperatur påverkas antimon ej av luften, men vid glödgning oxideras den snabbt till oxid, som bildar en tjock, vit rök.

Framställning

Antimon förekommer knappast gediget i naturen utan i förening med svavel som antimonglans (antimonit eller stibnit), vilket är den viktigaste malmen med en halt av antimon av 71,7 % i rent tillstånd. De främsta förekomsterna finns i Kina, Mexiko, Bolivia, Algeriet, Frankrike och Italien.

Antimon framställs huvudsakligen ur spetsglans genom rostning av denna vid ca 350°C varvid antimonoxid uppstår och avdestilleras. Oxiderna smälts reducerande under tillsättning av soda eller koksalt för att erhålla en lättsmält slagg. Rikare malmer reduceras direkt i en degelugn tillsammans med järnskrot varvid det till antimon bundna svavlet förenar sig med järnet. Råantimonet raffineras från föroreningar genom olika smältmetoder så att den marknadsmässigt rena antimonmetallen med en renhetsgrad på 99,7 % erhålles.

Historia

Spetsglans, en form av antimonsulfid, användes som ögonsmink redan under antiken och kallades av romarna för stibium (därav den kemiska beteckningen Sb). Ordet antimon användes senare och härstammar från det franska ordet för "Munkdödare" eftersom munkar använde det för att studera alkemi, ovetandes om hur giftigt det var för människor. Rent antimon framställdes tidigt, men ända in på medeltiden ansågs det vara bly.

Pris och kvaliteter Priset för rent antimon ligger runt 300 kr/kg.