Anpassad kursplan geometri år 6

Varför?

Du kommer att ha stor nytta av geometrin i vardagen. Du kanske bygger en altan själv och behöver räkna ut hur mycket material det går åt. eller så behöver du kontrollmäta ytan på din lägenhet.

Strävor

• Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleven utvecklar intresse för matematik samt tilltro till det egna tänkandet och den egna förmågan att lära sig matematik och att använda matematik i olika situationer.
  • Strävan skall också vara att eleven utvecklar sin tal- och rumsuppfattning samt sin förmåga att förstå och använda grundläggande geometriska begrepp, egenskaper, relationer och satser,

I nian ska du kunna avbilda och beskriva viktiga egenskaper hos vanliga geometriska objekt

Det är det fjärde uppnåendemålet i den nationella kursplanen.

Därför ska vi jobba med följande delmål i år 6:

Begreppen triangel, rektangel och kvadrat samt kunna rita dessa

Exempel
 Rita en triangel med basen cm och halva höjden

Räkna ut en figurs omkrets

Exempel
 Hur stor omkrets har en rektangel med basen 4 dm och höjden 3 dm?

Räkna ut en sammansatt figurs omkrets

Känna till några enheter för area

Exempel
 Hur många kvadratcentimeter går det på en kvadratdecimeter+