Ametist

Materialegenskaper:

Denna lila varianten av Kvarts har en triagonal kristallsystem i sitt utseende. På grund av sin vinliknande färg, associeras tidiga grekiska legender med ametist med Bacchus, vinens gud. Andra legender reflekterade övertygelser som ametist höll bäraren klar och snabb i strid och i affärer. Eftersom ametist var förknippad med vin troddes det att bärande ametist hindrade berusning.

Överskriftstext Överskriftstext
Färg Violett, Rödviolett
Streckfärg Vit
Kristallsystem Triagonal
Brott Mussligt, sprött
Moh's 7
Ljusbrytning 1,544-1,1553
Dubbelbrytning +0,009
Spaltning ingen
Densitet 2,63-2,65
Dispersion 0,013

Historia

Ametist är en violett färgad ädelsten som hör till mineralen Kvarts (Quartz). Själva namnet kommer från grekiskan Amethystos och betyder oberusad. Det är månadsstenen för februari och är en av de tolv apostlarnas emblem.

Det finns två historier kopplade till ametist. Den minst våldsamma versionen är en berättelse som avslöjar Bacchus Guds Vinens kärlek till en av Afrodites nymfer som heter Ametist. Problemet var att Ametist inte var förtjust i honom. Hon blev trött på hans framsteg och bad afrodite att hjälpa till att begränsa hans entusiasm. Gudinnan av kärlek gav Ametist's önskan och förvandlade henne till en vacker klar kvartskristall. Vid sidan av sig hällde Bacchus sin kopp vin över kristallens överdel - vilket gjorde att det ändrade färg - och lovade att aldrig dricka igen. Det är förmodligen varför det är förknippat med nykterhet. I Grekland gjordes bägare av Ametist med tanken på att de kunde slå berusning. Nu finns det ett annat perspektiv för dig.

Vackra ametister har satts på religiösa smycken och kungliga kronjuveler i åratal. Det ansågs en gång lika värde för rubin, smaragd och safir. Det är inte konstigt att fin ametist smyckar biskoparnas fingrar såväl som krönings regalier av brittiska kungligheter.

Användning

Geschliffener Amethyst
Tiara, 1830s-1840s, metal-gilt, glass, imitation pearls - Nordiska museet - Stockholm, Sweden - DSC09738

Användningen av ametist varierar från person till person. Vissa gillar att ha en stor rå ametist sten full av kristaller som en dekoration och vissa gillar att ha de som stenar eller smycken. Ametist smycken är inte så värst dyra ifall metallen som den är kopplad till är billigt det med, men om det skulle vara en sten som är på ett guldhalsband så är det självklart dyrare. Denna sten används även i vissa kungliga smycken. I länder såsom Sverige har kronprinsessan Victoria burit en krona med stora ametist kristaller.

Många verkas bli attraherade av färgen och det sägs ha en bra "chakra" alltså energi till stenen. Den används även för meditationer där i Tibet där den sägs lugna, skyddar och rensar själen. De finns även i smycken som inte är så värst dyra men de används även i vissa kungliga smycken.

Framställning

"Karaktäristisk "timglas" färgzonering och slående röda hematit "finger" inkluderingar hjälper skilja marockanska ametist. Även om ametist är lättillgängligt på marknaden, utmärker materialet från Boudi i södra Marocko. Medan marockansk ametyst tidigare har förekommit i G & G (F. Troilo et al., "Amethyst from Boudi, Marocko," Vår 2015, s. 32-40) samlade vi några nya insikter på gruvan och marknadsföringsstrategin för detta material Från Alaeddine Rafei, som leder betyg och försäljning för Geostone Group i Marocko.

För ungefär 40 år sedan satt en grupp nomader i en storm i anti-Atlas bergskedjan i södra Marocko. Nästa morgon fann de lila kristaller på den tvättade marken. Nomaderna fortsatte att föra kristallerna till turistbutiker i byarna i närheten. För en sju år sedan hade en geolog och en grundare av Geostone Group äntligen stenarna analyserat av GIA och bekräftat att de är ametistiska. Mining startade under 2011-2012 och har sedan dess fortsatt i liten skala. Från 2011 till 2015 använde gruvarbetarna huvudsakligen handverktyg för att avlägsna jorden och extrahera kristallerna. Eftersom väggen har blivit dämpad längre tillbaka har grävmaskiner använts sedan 2015 för att flytta jorden. Gruvarbetarna är fortfarande handplockade kristaller ur den borttagna jorden.

Grova ametistkristaller transporteras till företagets lager i Casablanca för tvätt och klassificering. Tvättning sker med vatten och syra. Rafei förklarade de fyra graderna marockanska ametist. Den högsta klassen består av dubbel-terminerad enstaka kristaller, vilka är extremt sällsynta. Rafei förklarade att endast 1% av produktionen är pärlekvalitet (figur 2), varav endast 2% är de dubbelt terminerade kristallerna. Nästa kommer AAA-klassen, som refererar till de djupa lila stenarna och den lite mindre lila AA-klassen. AA-klassen är den vanligaste på marknaden. Den fjärde klassen är en kategori som heter Rose du Maroc. Ametister som faller till denna klass har en jämnare ljusare lila färg än AA-stenar." av Andrew Lucas and Tao Hsu.

Pris

Denna kvartsminerals pris varierar såsom alla andra ädelstenar. Beroende på hårdhet och färg.

Priset för en Ametist på 1 carat (ca 200 milligram) kan variera från 11.66 USD upp till 35.67 USD för tillfället (2017). Prisskillnaden beror på vilken typ av ametist som är till salu och dess värde och sällsynthet.

Länkar

Materialegenskaper