23 Flagpole

Flagpole

Problembeskrivning Jag har valt flaggstång-problemet från sidan 23 från Richard Feynmans självbiografi Surley you're Joking Mr. Feynman.

Feynman förklarar hur han under sin skolgång alltid hittade på praktiska och användbara exempel som var relaterade till problem och teorem i matematik. Flaggstång problem:

"There's a flagpole, and there's a rope that comes down from the top. When you hold the rope straight down, it's three feet longer than the pole, and when you pull the rope out tight, it's five feet from the base of the pole. How high is the pole?"

För att lösa detta problem behöver vi grundkunskaper i matematik / trigonometri. Det är pytagoras sats som man använder här för att lösa problemet.

här ska du lösa problemet