17 photo cell

Jag har läst lite i Richard Feynmans första självbiografi Sureley You’re Joking Mr.Feynman som utgavs först 1985. Boken är en samling skildringar från den berömda nobel pristagaren Feynmans liv, man får bland annat en in blick i hans barndom. I hans barndoms skildringar får man t.e.x. reda på att han i tidig ålder konstruerade elektriska kretsar, där han även använde sig av passiva elektriska komponenter, framför allt då fotomotstånd, för att göra avancerade elektriska system. När han fick möjligheten att inkluderade fotomotstånd in i sin konstruktion så monterade han, som man kan läsa om på sida sjutton i hans självbiografi, ett alarm som hade funktionen att ge ifrån sig ett ljud eller dylikt när fotomotståndet översköljd med mörker. Detta gav oss inte någon djupare insyn i hur ett fotomotstånd fungerar men det gav exempel på alternativa användnings områden för denna elektriska komponent.

Hur fungerar en fotocell?

När ett fotomotstånd konverterar ljus energin till elektrisk energi så sker det en del saker. Dem flesta fotomotstånden innehåller sillikon atomer. Så länge ljuset strålar på fotocellen, så erhåller valens elektronerna hos atomerna i halvledar materialet tillräckligt med energi för att excitera till lednings bandet. Resistansen för ett foto motstånd beror mesta dels på vilket halvledar material den är uppbyggd av, t.e.x. kisel och germanium samt hur stor area är som kan belysas och vilken ljus intensitet som fotomotståndet utsätts för.

Fotocellens användnings områden?

Utöver det användnings område som Feynman gav demonstration, ett alarm som aktiveras när ljusintensiteten hos fotomotståndet minskar, så finns det ytterligare områden där denna passiva elektriska komponent fyller en viktig funktion I, exempelvis klockradio apparater, alarmapparater, nattlampor, etc. Där har den funktion att föra ström igenom vissa kretsar och komponenter när ljusintensiteten ökar alternativt minskar. Den sistnämnda effekten kan man uppnå genom att konstruera en krets med följande elektriska komponenter, fotomotstånd, förstärkare, resistor samt ett batteri, se kretsdiagrammet.

Kretsdiagram

När ljuset faller på fotomotståndet, så börjar den lede 1.5 mA, vilket drar ner spänningen hos resistorn med 1.5V och stänger av transistorn som I sin tur stänger av led lampan.