Övningsuppgifter: Energi och ståltillverkning

Grundläggande övningar

För att göra dessa övningar kan du behöva formler eller fakta från texten Järn- och stålframställning, utbildningspaket del 7.

1. Hur mycket energi förbrukar en glödlampa på 14 W om den är tänd i ett dygn?

2. Forsmarks kärnkraftverk har tre reaktorer och den totala elektriska nettoeffekten är 3 271 MW. Vilken är den teoretiska energi som skulle kunna levereras under ett år om alla reaktorerna drevs dygnet runt? Jämför denna energimängd med årsproduktionen som 2014 var 25,3 TWh. Vilken andel av maximal produktion kom man upp i?

3. Du har en båtmotor på 5 hk. Vilken effekt har den i Watt?

4. Om du kör slut på en 10 l tank bensin med ovanstående motor, ungefär hur mycket energi har du då förbrukat. Antag att bensin har samma energiinnehåll som olja (för enkelhetens skull).

5. En elektrisk motor med effekten 2.2 kW har en verkningsgrad på 90 %.

a) Vilken mekanisk effekt ger den?
b) Hur mycket ström förbrukar den? ( elektrisk effekt ges av formeln P = U I, där P är effekten U är spänningen och I är strömmen).

6 En ugn använder 10 kg gasol under 3 h. Vilken värmande effekt ger den om verkningsgraden är 60%?

7 Ett mindre transportband i sinterverket har effekten 65 kW när det används. Hur många timmar, effektiv tid, körs det varje dygn om det förbrukar 1.1 MJ per dygn?

Överkursövningar

A Hur mycket kokskol krävs för att värma upp 1000 kg järn från 0 C till 1200 C?

Kokskol energi: 28,1 GJ/ton.
Specifik värmekapacitet järn: 0,45 kJ/(kg * K)
E = c * m * ΔT

B Du har en Volvo sju-leffe (bött som satan med ledramp) med en D24 motor på 150 pigga hästar (hk). Du bränner 2 liter 98 oktan per mil. Hur länge kan du köra med plattan i mattan? Verkningsgrad 35 % och tanken rymmer 82 liter. (tips: använd ett slanglexikon till denna uppgift)

C Hitta på egna uppgifter till:

a) En LD-konverter
b) Ett valsverk