År 6 vt: skapa en ppt-bakgrund

Bakgrund

Du ska göra en bakgrund till presentationsprogrammet. Det är programmet open Office Impress jag menar.

Du ska välja färger och typsnitt på texten. Kanske använder du någon bild. När du sparat dokumentet har du en mall som du kan använda vid framtida presentationer. Du kommer att göra ett proffsigare intryck!

Försök göra din mall så att den ger ett skolmässigt intryck. Den bör vara seriös. Tänk att du ska kunna visa den för dina föräldrar utan att skämmas.

PPT är kanske inte det hippaste men du kan använda din form i alla typer av presentationer.

Så gör du

• Starta Open Office Impress.
  • Klicka visa - bakgrund - bildbakgrund. Då kommer dina ändringar att synas i alla sidor som du senare lägger till. Så att alla sidor får samma grundutseende.
  • Nu får du testa dig fram på egen hand för att skapa dina mall.

Klar!

• Spara din fil i din hemkatalog.
  • Visa din mall när du är klar så att du blir avbockad på din obligatoriska uppgift.